مهاجرت, ویزا

چطور کلاهبرداران خدمات ویزا و مهاجرت را تشخیص دهیم؟

کلاهبرداری در چه موسسات مهاجرتی اتفاق میفتد؟ آیا با شرکت های کلاهبردار مهاجرتی آشنا هستید؟ این پُست را مطالعه نمایید. در این پُست از مجله نیلگام با روش های پیدا کردن موسسات مجاز مهاجرتی آشنا خواهید شد، بنابراین تا پایان این پُست را با دقت مطالعه نمایید.

چه زمانی به چه کسانی شک کنیم؟

هر فردی که اطلاعاتی اندک در خصوص فرآیند و مراحل اخذ اقامت و یا مهاجرت به کشوری دیگر داشته باشد، به‌خوبی می‌داند مهاجرت و اخذ اقامت روندی پیچیده، فنی و زمان‌بر است.

پس چطور ممکن است فردی مدعی شود ظرف مدت ۳ ماه تمامی مقدمات لازم را فراهم می‌آورد و اقامت دائم کشوری همچون کانادا را برایتان می‌گیرد؟! هر عقل سلیمی در مواجهه با چنین پیشنهاداتی بلافاصله باید در خصوص حسن نیت طرف مقابل تردید کند. در ادامه ۴ مورد را باهم مرور می‌کنیم که بلافاصله پس از برخورد با آن‌ها باید نسبت به صداقت گفتار و نیت طرف مقابل تردید کنید.

۱- دریافت هرگونه ایمیل و یا تماس تلفنی ناخواسته

هر زمان با ایمیلی غیرمنتظره مواجه شدید و یا تماسی ناخواسته با شما برقرار شد که طی آن طرف مقابل خود را وکیل و یا مشاور امور مهاجرتی معرفی کرد و شرحی از خدمات خود و یا شرکت مطبوع را بیان کرد، حتماً تردید کنید کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است. فقط درصورتی‌که در گذشته فرم ارزیابی اقامت کشوری خاص را از طریق شرکت و یا موسسه معتبری تکمیل کرده باشید امکان دارد، پاسخ و یا آفر جدیدی از طرف همان شرکت به شما ارائه شود. در غیر این صورت خیلی خیلی بعید است که وکیلی در خارج با شما تماس بگیرد و به شما پیشنهاد کمک دهد.

۲- نتوانید به اطلاعات آنلاین فرد و یا وب‌سایت شرکت دسترسی پیدا کنید

تمامی شرکت‌های معتبر فعال در ارائه خدمات مهاجرت و اقامت از وب‌سایت آبرومند و قابل‌دسترسی برخوردار هستند. حتی بسیاری از آن‌ها در شبکه‌های مجازی فعال هستند و به‌راحتی می‌توانید با سوابق و اطلاعات آن‌ها آشنا شوید. اگر نمی‌‌توانید فرد و یا شرکتی را در بستر وب رهگیری کنید باید در خصوص پیشنهاد ارائه‌شده، شک کنید. به‌طور خلاصه تمامی ایمیل‌هایی که با استفاده از سرویس Gmail و یا Hotmail خدمات مهاجرتی را پیشنهاد می‌کنند باید موجب تردید شما شوند. شرکت‌های معتبر به‌هیچ‌وجه به کارمندان خود اجازه نمی‌دهند با ایمیل شخصی با مشتریان در ارتباط باشند.  

برای مشاهده ویدئوی کامل کلیک کنید

۳- درخواست واریز وجه به حساب شخصی و یا موارد غیرمتعارف این‌چنینی

هیچ شرکت معتبر ارائه‌دهنده خدمات مهاجرتی از شما درخواست نمی‌کند هزینه مشاوره و یا پیگیری حقوقی پرونده را به حساب شخصی واریز کنید! تمامی این مبالغ باید به حسابی حقوقی و متعلق به شرکت ثبت‌شده باشد. برای مثال حساب شماره ۳۶۱۹۳۷٫٫٫٫٫٫ متعلق به گروه شرکت‌های نیلگام سفر نزد بانک ملت. از سوی دیگر هیچ‌یک از مؤسسات و شرکت‌های مهاجرتی خارجی اجازه ندارند دستمزد خود را از طرقی همچون Gift Card دریافت نمایند. پول باید حتماً به حساب‌رسمی شرکت مدنظر واریز شود و در قبال آن رسید دریافت کنید.

۴- فرد و یا شرکت مدنظر نتواند مجوز رسمی خود را ارائه دهد

هر زمان با  فرد و یا شرکتی مواجه شدید که از ارائه مجوز رسمی برای فعالیت در زمینهٔ خدمات مهاجرتی و اقامتی امتناع کرد، به‌احتمال قریب به‌ یقین با کلاهبرداران مهاجرتی طرف هستید. تمامی افراد حقیقی و حقوقی فعال در زمینه مهاجرت و اقامت خواه وکیل مهاجرت و خواه مشاوره امور اقامتی باید مجوزی رسمی از اداره مهاجرت و امور شهروندی کشور مدنظر داشته باشند. برای مثال تمامی وکلای رسمی کشور کانادا در سامانه رسمی شورای تنظیم مقررات مهاجرین کانادا موسوم به ICCRC ثبت شده‌اند و می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت رسمی این شورا و وارد کردن نام فرد مدنظر تمامی اطلاعات مربوط به وی را مشاهده کنید.

اگر شخصی که برای مهاجرت به کانادا به شما پیشنهاد داده است در هیچ‌یک از فهرست‌های انجمن‌های تنظیم مقررات امور مهاجرین کانادا ثبت‌نشده است مستقیماً از آن‌ها بپرسید شماره عضویتشان به کدام انجمن تنظیم مقررات تعلق دارد. این کار به آن‌ها فرصت شفاف‌سازی در رابطه با نگرانی‌های شما را می‌دهد. به این وسیله در انجمن تنظیم مقررات شماره او را تأیید کنید. اگر این لوگو را در انجمن مربوطه نیافتید می‌تواند نشانه این باشد که آن‌ها به‌طور قانونی مجاز به داشتن وکالت شما نیستند.

از سوی دیگر اگر می‌خواهید از طریق قانونی به پرتغال مهاجرت کنید، هر شخصی که به شما مشاوره مهاجرت به پرتغال می‌دهد باید از طرف مشاوران سازمان مهاجرت این کشور دارای مجوز باشد و یا نماینده وکیلی رسمی دارای مجوز قانونی باشد. حتما پیش از اقدام به عقد قرارداد سابقه و مجوزهای وکیل و یا شرکت مدنظر را چک کنید که آیا شخصی که با شما تماس گرفته است مجوز دارد یا خیر؟

زمانی که درباره نمایندگان هریک از کشورهای بالا تحقیق می‌کنید اطمینان یابید که شرکت درست را بررسی می‌کنید. در حال حاضر خیلی از شرکت‌های کلاهبردار وب‌سایت افراد دارای مجوز را کپی می‌کنند با این امید که موکلینی را که فکر می‌کنند در حال استفاده از یک شرکت قانونی هستند مورد کلاهبرداری قرار دهند. نام شرکت ممکن است فقط در یک حرف اختلاف داشته باشد و شبیه نام اصلی بوده و همان‌گونه تلفظ شود.

به همین دلیل همیشه مهم است درباره لوگوی درست در وب‌سایت تحقیق کرده و نام نماینده را بررسی کنید. در اغلب کشورها افراد به‌وسیله قانون مستلزم ذکر کردن نام نماینده مجاز در وب‌سایت شرکت هستند. شما می‌توانید این جزئیات را برای بررسی در یکی از سایت‌های بالا مورد استفاده قرار دهید. درواقع برای برخی کشورهای ذکرشده در بالا مانند کانادا می‌توانید از طریق سایت دولت مستقیماً با نماینده مجاز تماس بگیرید. به این روش خواهید دانست شخصی که ایمیل شما را دریافت می‌کند شخص درست می‌باشد.

شگردهای کلاهبرداران مهاجرتی

مسئله اصلی دیگر که با افزایش علاقه به مهاجرت روبه فزونی بوده تعداد پیشنهادات شغلی و استخدامی‌های جعلی در اینترنت می‌باشد. این آگهی‌ها معمولاً چیزی را که به نظر شغلی قانونی در کشوری دیگر است، تبلیغ می‌کنند. زمانی که درخواست می‌دهید با شما تماس گرفته و گفته می‌شود باید در طول ۲۴ ساعت قراردادی را امضاء کنید و هزینه خاصی جهت یافتن پیشنهاد شغلی از شما درخواست می‌شود، یا اینکه فقط بعد از اقدام به درخواست، از شما تقاضای پول می‌کنند. روند قانونی به این شکل نمی‌باشد. بسته به کشور، کارفرما باید قبل از اقدام به درخواست ویزای کار شما، از دولت درخواست مجوز کند، بنابراین حتی اگر آن‌ها بخواهند شما را استخدام کنند ضمانتی برای دادن مجوز شغل از طرف دولت به شما وجود ندارد.

پبرخی از شاخص‌های اصلی که نشان می‌دهند یک آگهی یا پیشنهاد شغلی قانونی نمی‌باشد در قسمت پایین آمده است:

۱- تضمین اقامت در کشور مدنظر

واقعیت این است که هیچ وکیل مهاجرتی، مشاور امور اقامتی و یا آژانس و یا شرکت ارائه‌دهنده خدمات این‌چنینی نمی‌تواند موفقیت پرونده مهاجرتی را تضمین کند. تصمیم گیر نهایی در خصوص یک پرونده مهاجرتی آفیسر پرونده خواهد بود و اتفاقاً این افراد را کسی نمی‌شناسد! درواقع کسی نمی‌داند پرونده‌ای مشخص زیر دست کدام آفیسر می‌رود بنابراین اعمال‌ نفوذ و یا سفارش احتمالی کاملاً منتفی است.

۲- تضمین شغل در کشور مدنظر

همچون تضمین اقامت، تضمین شغل نیز یکی دیگر از شگردهایی است که کلاهبرداران مهاجرتی از طریق آن می‌کوشند طعمه خود را از طریق آن به دام بیاندازند. تبلیغات یا ارتباطات عنوان می‌کند که شغل شما تضمین‌شده است. هیچ پرونده مهاجرت یا مجوزی هرگز نمی‌تواند تضمین شود زیرا این موضوع در حیطه اختیارات دولت اجرایی می‌باشد نه کارفرما. باید این موضوع را برای هر برنامه مهاجرت یا درخواست و نه‌ فقط پیشنهاد‌های شغلی در نظر داشته باشید.

۳- پرداخت کامل هزینه پیش از انجام کار

آگهی عنوان می‌کند باید از قبل هزینه‌هایی را که کارفرما نمی‌تواند تقبل کند مانند هزینه‌های ویزای کار، ارزیابی تأثیر بر بازار کار یا ویزا را بپردازید. آن‌ها از شما می‌خواهند این هزینه‌ها را به خودشان پرداخت کنید و نه مستقیماً به دولت. دولت هرگز از شما نمی‌خواهد به حساب شخصی پول واریز کنید یا به شرکت خصوصی پول انتقال دهید.

نکاتی مهم در خصوص کلاهبرداران مهاجرتی

کلاهبرداران مهاجرتی اگرچه در کار خود استاد هستند اما با اندکی تحقیق و چک کردن نکاتی کلیدی تشخیص آن‌ها هم چندان کار سختی نیست. تمام نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم می‌تواند شما را در تشخیص کلاهبرداری مهاجرتی و یا حتی مشاوران و وکلای غیرقانونی کمک کند. چند نکته مهم را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

  • هر وقت همه‌چیز خیلی رؤیایی و ساده به نظر می‌رسد؛ باید شک کنید. به سرانجام رسیدن یک پرونده مهاجرتی به‌هیچ‌ وجه کار ساده‌ای نیست. پس اگر با پیشنهادی رؤیایی مواجه شدید احتمال دارد طعمه کلاهبرداری مهاجرتی قرارگرفته باشید.
  • هیچ‌کس در کانادا حق ندارد برای یافتن شغل برای شما هزینه‌‌ای از شما بگیرد. بنابراین اگر با پیشنهاد یافتن شغلی رؤیایی در کانادا مواجه شدید که در قبال آن درخواست هزینه شد، حتماً نیاز به بررسی بیشتری دارید.

مطلب مرتبط: زندگی در کانادا چگونه است؟

  • هر زمان فرد و یا شرکتی تضمین داد پرونده مهاجرتی شما را در زمانی کوتاه‌تر به سرانجام خواهد رساند باید در خصوص کلاهبرداری مهاجرتی شک کنید. هیچ‌کس نمی‌تواند ورود به کشور مدنظر و اخذ اقامت آن را تضمین کند.
  • هر زمان آدرس وب‌سایتی که در address bar مرورگر شما نشان داده می‌شود با آنچه تایپ کرده‌اید متفاوت است، به این معنی خواهد بود که به وب‌سایت دیگری redirect شده‌اید.
  • وب‌سایت شرکت پیشنهاددهنده به شما صفحه تماس با ما نداشته باشد و یا اطلاعات مندرج در این صفحه معتبر و واقعی نباشند. صفحه درباره ما و تماس با من در وب‌سایت‌های این‌چنینی مهم‌ترین صفحات هستند. پس حتماً پیش از اعتماد به فرد و یا شرکت حتماً این دو صفحه را در وب‌سایت بررسی کنید.
  • هر وب‌سایتی که از شما اطلاعات شخصی درخواست کند می‌بایست در address bar خود علامت قفل داشته باشد و با “https://” شروع شود. این دو علامت نشان‌دهنده این است که وب‌سایت دارای گواهی SSL است. گواهی SSL این نکته را تضمین می‌کند که اطلاعات شخصی شما در این وب‌سایت رمزگذاری و حفاظت می‌شوند. چیزی شبیه به آدرس وب‌سایت نیلگام.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

نویسنده : seo

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *