مهاجرت

یونان | زندگی در یونان | نقشه یونان

این روزها ایرانیان زیادی به فکر مهاجرت به اروپا و کشورهای پیشرفته حوزه شنگن افتاده اند و قصد دارند تا از این طریق سر و سامان اساسی به وضعیت زندگی خود داده و مقدمات پیشرفت خود و اعضای خانواده را در آینده ای نزدیک ایجاد کنند؛ یکی از گزینه های در دسترس و مناسب برای این کار، مهاجرت و زندگی در یونان است که یکی از معتبرترین و قدیمی ترین کشورهای اتحادیه اروپا است و می تواند سکوی پرتاب شما به برترین کشورها و مقاصد مهاجرتی دنیا باشد.

اگر در حال تصمیم گیری برای انتخاب مقصد مهاجرتی هستید و مهاجرت به یونان جزو اولویت های شما قرار دارد، با ما در موسسه مهاجرتی نیلگام همراه شوید تا به خوبی به جزئیات مهاجرت و زندگی در یونان، مختصات نقشه یونان و معایب و مزایای زندگی در این کشور بپردازیم.

یونان

برای اینکه بخواهید به خوبی در مورد مهاجرت و زندگی در یونان تصمیم بگیرید، بهتر است اول از همه کمی در مورد اطلاعات کلی و مختصات جغرافیایی و نقشه یونان با شما صحبت کنیم.

یونان یکی از قدیمی ترین اعضای اتحادیه اروپا و حوزه شنگن است که پایتخت آن شهر معروف و اساطیری آتن بوده و دارای جمعیت تقریبی 10.761.523 هزار نفری است. زبان رسمی یونان، یونانی بوده، دولت این کشور حالت جمهوری پارلمانی داشته، ارز رسمی یونان یورو است و از مساحت تقریبی 131.940 هزار کیلومتری برخوردار است.

عضویت یونان در حوزه معتبر شنگن به معنی این است که ویزای یونان همان ویزای شنگن است و با زندگی و دریافت کارت اقامت این کشور، امکان سفر آزادانه به 25 کشر معتبر دنیا از جمله فرانسه، آلمان و ایتالیا برای فرد وجود دارد.

بنابر آمار ارائه شده در نقشه یونان ، تقریباً یک پنجم مساحت کشور یونان را جزایر یونان تصرف کرده اند که از لحاظ اندازه معادل کشور انگلیس و یا ایالت آلاباما آمریکا است. این در حالی است که یونان دارای بیش از 2 هزار جزیره است که تنها 227 جزیره آن مسکونی محسوب می شود!

کشور یونان دارای بیشترین خط ساحلی در اروپا بوده و شرقی ترین کشور در قاره اروپا به شمار می رود. مساحت کلی یونان را کوهها، جنگل ها و دریاچه ها تشکیل داده اند، اما شهرت یونان به داشتن جزایر زیبا و بی شمارش است. در کنار این موارد باید به این موضوع اشاره کنیم که 80 درصد مساحت کشور یونان را رشته های کوهستانی تشکیل داده است!

اگر به جزئیات نقشه یونان توجه کنید میفهمید که یونان از سمت شرق با دریای اژه، از سمت جنوب با دریای مدیترانه و از غرب با دریای ایونی هم مرز است. تنها سمت شمال و شمال شرقی یونان دارای مرز خشکی (در حدود 1180 کیلومتری) است که از شمال غربی با آلبانی، از شمال با جمهوری مقدونیه شمالی و بلغارستان و از شمال شرقی با ترکیه مرز مشترک دارد.

به غیر از جزایر معروف و بسیار دیدنی و توریستی یونان، کوه المپوس هم یکی دیگر از شاخصه های این کشور زیبای اروپایی است که دارای ارتفاع 2917 متری از سطح دریاست و بنابر افسانه های قدیمی قومی یونان، خانه خدایانی مثل زئوس بوده است. این در حالی است که کوه المپوس به نخستین پارک ملی کشور یونان تبدیل شده است.

یکی از نکات مهم فرهنگی زندگی در یونان این است که زندگی خانوادگی در این کشور بسیار مهم بوده و جزو ارکان اصلی زندگی در یونان به شمار می رود.

در واقع این موضوع به حدی جدی است که فرزندان خانواده ممکن است حتی بعد از تشکیل خانواده نیز با خانواده خود زندگی کنند. عموماً یونانی ها دارای عمر طولانی هستند و بسیاری این موضوع را به رژیم غذایی سالم و وابسته به زیتون ساکنین این کشور ربط می دهند.

از روغن خالص زیتون گرفته تا گوشت تازه بره، ماهی، آبزیان دریایی مثل ماهی مرکب، حبوبات و انواع و اقسام سبزیجات و میوه های خوش طعم و تازه، همگی جزو رژیم غذایی شهروندان یونانی محسوب می شوند.

قریب به دو سوم مردم یونان در شهرهای بزرگ این کشور زندگی می کنند و آتن به عنوان پایتخت یونان، با بیش از 3.7 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت ترین شهر و البته بهترین شهر یونان برای زندگی محسوب می شود.

لازم به ذکر است که یکی از مشکلات اساسی زندگی در کشور یونان ، وجود مه و دود نسبتاً غلیظ در این شهر است که به Nefos معروف است و همانند تهران، مشکل بزرگ شهر آتن محسوب می شود.

تا جایی که پارتنون به عنوان معبد الهه آتنا در بالای آکروپولیس به دلیل آلودگی هوا و باران های اسیدی در حالت خراب شدن است. در کنار این موارد باید به این موضوع اشاره کنیم که از 6 هزار سال پیش، مزارع بسیار وسیعی از زیتون در کشور یونان وجود داشته و هر شهر و روستای یونانی دارای باغهای زیتون مخصوص به خود است.

در واقع کشاورزی و باغداری و صنعت روغن زیتون در یونان شباهت زیادی با رودبار در ایران داشته و مقیاس آن بسیار وسیع تر و در ابعاد بین المللی است.

در حال حاضر، جنگل ها و مناطق سرسبز کشور یونان در دامنه های پیندوس و رودوپ این کشور یافت می شوند. یونان دارای 10 پارک ملی است و با در نظر گرفتن حجم زیادی از مهاجران و گردشگران در کشور یونان در هر سال، تلاش زیادی برای محافظت از طبیعت، اماکن و نشانه های تاریخی این کشور اروپایی می شود.

یونان یکی از برترین مقاصد توریستی دنیا است که مجموعه کامل و غنی از فرهنگ، تاریخ و فلسفه را به همراه طبیعتی بی نظیر در خود جای داده و گزینه ایده آلی برای گردشگری و حتی زندگی دائمی و مهاجرت محسوب می شود.

نقشه یونان

یکی دیگر از مواردی که بد نیست پیش از پرداخت به مهاجرت به یونان و زندگی در یونان به آن بپردازیم، جزئیات نقشه این کشور اروپایی یعنی نقشه یونان است. طبق اطلاعات ارائه شده در وب سایت worldatlas، کشور یونان بیشترین بخش جنوبی شبه جزیره بالکان در قاره اروپا را به خود اختصاص داده است.

براساس جزئیات ارائه شده در نقشه یونان ، این کشور و جزایر متعددش به سمت جنوب از قاره اروپا به سمت دریای اژه و دریاهای متنوع دیگری نظیر کرت، ایونی، مدیترانه و تراسیایی کشیده شده است.

در حال حاضر، دو جزیره اصلی و بزرگ یونان شامل کرت Crete و اویا Evia می شوند و سایر جزایر اصلی این کشور به ترتیب شامل آرگو-سارونیک، سیکلاد، دودکانیز، ایونی، اژه شمال شرقی و اسپوراد می شود.

همچنین جزئیات دیگر قابل توضیح در نقشه یونان این است که نیمی از غرب یونان توسط قله های شیب دار کوه های پیند و رشته کوهای آلپ دیناریک که از جنوب آلبانی تا مقدونیه امتداد پیدا کرده اند تشکیل شده است. معمول ارتفاعات این کشور 2500 متر بوده و اغلب کوه های یونانی با انواع دریاچه ها، رودخانه ها و تالاب های مختلف نقطه گذاری و احاطه شده اند.

چیزی که در نقشه یونان قابل مشاهده نیست این است که کشور یونان خانه مجموعه ای از آتشفشان های باستانی است که در جزایر مختلفی نظیر Kos، متانا، میلوس، نیسیروس، پوروس و سنتورینی واقع شده اند. هیچکدان از این آتشفشان ها در حال حاضر فعال نیستند و آخرین فعالیت آنها به آتشفشان جزیره سنتورینی در سال 1950 میلادی بر می گردد.

طبق جدیدترین جزئیات نقشه یونان ، این کشور از 13 منطقه و یک ایالت خودمختار تشکیل شده است. این مناطق شامل موارد زیر می شوند:

  • آناتولیکی مقدونیه کای تراکی (شرق مقدونیه و تراکیا)
  • آتیکی (آتیکا)
  • دیتیکی الادا (غرب یونان)
  • دیتیکی مقدونیه (غرب مقدونیه)
  • یونیا نیسیا (جزایر ایونی)
  • ایپیروس (Epirus)
  • کنتریکی مقدونیه (مقدونیه مرکزی)
  • کریتی (کرت)
  • نوتیو آیگایو (جنوب اژه)
  • پلوپونیسوس (Peloponnese)
  • استریا الادا (مرکز یونان)
  • تسالیا ( تسالی)
  • ووریو آیگایو (شمال اژه)

در این بین، آگیون اوروس (کوه آتوس) واقع در شمال شرقی یونان، یک جامعه رهبانی و یک منطقه خودمختار تحت حاکمیت یونان است.

در حال حاضر،طبق مختصات نقشه یونان ، پایتخت این کشور یعنی آتن در منطقه آتیکا و بر روی شبه جزیره ای واقع شده که تا دریای اژه کشیده شده و بزرگترین شهر یونان است. شهر آتن قدیمی ترین شهر مسکونی در دنیا است و به عنوان مرکز اداری، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی این کشور عمل می کند. آتن یکی از بزرگترین مراکز اقتصادی جنوب شرقی اروپا نیز محسوب می شود.

لازم به ذکر است که طبق اطلاعات ارائه شده در وب سایت ها و نقشه یونان ، بندر پیرئوس در آتن دومین بندر بزرگ دنیا و بزرگترین بندر مسافری در اروپا است.

اگر به نقشه یونان توجه کنید می بینید که این کشور در بخش های جنوب شرقی قاره اروپا در حاشیه جنوبی شبه جزیره بالکان واقع شده و در نقطه اتصال قاره های اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد.

یعنی طبق مختصات نقشه یونان ، این کشور در هر دو نیمکره شمالی و شرقی زمین قرار گرفته و از شمال با مقدونیه و بلغارستان، از شمال غربی با آلبانی و از شمال شرقی با کشور ترکیه هم مرز است. این در حالی است که از سمت شرق با دریای اژه، از سمت غرب با دریای ایونی و از سمت جنوب با دو دریای مدیترانه و کرتی هم مرز است.

مهاجرت به یونان

حالا که با مختصات نقشه یونان و اطلاعات کلی کشور یونان آشنا شدید نوبت به بررسی موضوع بسیار مهم مهاجرت به یونان و زندگی در یونان می رسد. به عنوان یک شهروند ایرانی اگر تمایل به مهاجرت و زندگی در یونان را داشته باشید، نیاز به اخذ ویزای بلند مدت شنگن هستید.

از این رو، روش قانونی و در دسترس پیش روی شما به عنوان یک متقاضی خارجی غیر اروپایی گزینه های تمکن مالی و یا خرید ملک در کشور یونان است که در نهایت موجب اخذ اقامت یونان می شود.

اگر دارای شرط سنی و گپ تحصیلی خیلی زیادی نیستید، می توانید از گزینه متداولی به نام مهاجرت تحصیلی برای ادامه تحصیل و زندگی در یونان استفاده کنید، در این روش، شما باید دارای یک بودجه و تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه های تحصیل و زندگی در اروپا و کشور یونان باشید.

این در حالی است که داشتن مدرک زبان بین المللی انگلیسی و یا یونانی و مدارک و سوابق تحصیلی مناسب در کنار نبود گپ تحصیلی و شرط سنی از جمله مواردی است که در اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه و ویزای تحصیلی یونان تاثیرگذار خواهد بود.

در این روش، شما این امکان را دارید تا برای مثال برای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های یونان اقدام کرده و در حین تحصیل و زندگی در یونان، به کار دانشجویی پاره وقت برای حداکثر 20 ساعت در هفته مشغول شوید.

اگر فرض کنیم که دوره تحصیلی شما کارشناسی است، به یک بازه زمانی 3 تا 4 ساله برای تکمیل تحصیلات خود در کشور یونان نیاز خواهید داشت. با فارغ التحصیلی از دانشگاه های یونان، اعتبار ویزای تحصیلی شما نیز در این کشور پایان می یابد، اما راهکاری برای شما قرار داده شده که طی آن می توانید برای ویزای جستجوی کار شینگن درخواست دهید.

مجوز 6 تا 9 ماهه که به شما اجازه حضور بیشتر در کشور یونان را داده و در صورت عقد قرارداد دائم کاری، امکان تمدید ویزا، کارت اقامت اروپا و حضور بیشتر در یونان وجود دارد.

اما مشکل اینجاست که یونان از لحاظ اقتصادی و بازار کار در شرایط خوبی نبوده و نرخ بیکاری نسبتاً بالایی دارد، از این رو اگر بخواهیم واقع گرایانه به این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که اگر از مهارت و تخصص ویژه و دانش بالای زبان یونانی برخوردار نباشید، احتمال اخذ جاب آفر و اخذ قراردادکاری در یونان برای شما کم بوده و باید به کشور مبدا بازگردید.

اما در این بین امکان استفاده از روش های دیگری مهاجرتی به کشور یونان بوده و می توانید از طرق قانونی زندگی در کشور یونان را در کنار خانواده تجربه کرده و آزادانه به سایر کشورهای حوزه شنگن سفر کنید.

این روش ها شامل تمکن مالی و خرید ملک در کشور یونان می شود. در حالت اول، شما نیاز به حداقل 25 هزار یورو بودجه اولیه برای افتتاح حساب بانکی در یونان داشته و باید در دو مرحله برای اخذ ویزای توریستی و بعد از آن ویزای بلند مدت اقامت در یونان اقدام کنید. البته تنها افتتاح حساب بانکی با مبلغ ذکر شده کفایت نکرده و شما باید دارای توانایی مالی کافی برای پوشش هزینه های زندگی خود و خانواده در کشور یونان باشید.

این بدین معنی است که در روش تمکن مالی، شما باید دارای درآمد جانبی از کشوری خارج از یونان باشید و نیازی به کار در بازار کار این کشور نداشته باشید.

این مقدار براساس مصوبه دولت یونان معادل 2هزار یورو در هر ماه است که در صورت تاهل و وجود همسر و فرزند متقاضی 35 درصد به این مبلغ ماهانه اضافه می شود. در صورتی که دارای حقوق بازنشستگی، اجاره خانه و واحد تجاری، درآمد سهام و بورس و موارد این چنینی از کشور مبدا و یا کشور دیگری خارج از یونان باشید، امکان اقامت و زندگی در یونان برای شما و اعضای خانواده وجود داشته و می توانید به راحتی کارت اقامت اروپای خود را تمدید کرده و یا به کارت دائم تبدیل کنید.

در حالت متداول بعدی که از محبوبیت بالایی در بین ایرانیان برخوردار است، شما این امکان را دارید تا یک یا چند ملک با حداقل ارزش 250 هزار یورو در کشور یونان خریداری کنید تا از طریق سرمایه گذاری در بخش املاک به شما اجازه اقامت و زندگی در یونان به همراه اعضای خانواده داده شود.

در این روش برخلاف گزینه تمکن مالی امکان اقدام برای جواز کار و ثبت شرکت تجاری وجود داشته و شما می توانید با اجاره ملک خریداری شده در کشور یونان، درآمد ارزی مناسبی کسب کنید، البته مالیات بردرآمد 8 تا 12 درصدی به طور سالانه به شما تعلق گرفته و باید آن را به دولت پرداخت کنید.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا اقامت یونان برای ایرانیان گزینه مناسبی است، در جواب باید بگوییم که درست است که یونان از بازار کار چندان خوبی برخوردار نیست، اما یکی از قدیمی ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن است و اقامت قانونی و زندگی در آن مزایای زیر را برای شما به همراه دارد:

  • امکان تحصیل کم هزینه در موسسات آموزشی با کیفیت یونان
  • افتتاح حساب بانکی بین المللی و بهره مندی از ویزاکارت و مسترکارت به نام
  • قابلیت تمدید راحت کارت اقامت یونان و تبدیل آن به کارت اقامت دائم
  • نبود نیاز به دریافت ویزای شنگن برای سفر و حضور در سایر کشورهای این حوزه از جمله اسپانیا، سوئد و فرانسه
  • امکان نقل مکان و زندگی در بیش از 30 کشور اتحادیه اروپا و شینگن
  • هزینه های مناسب زندگی و تحصیل در یونان
  • نبود الزام به حضور دائم در کشور یونان
  • امکان دریافت حق شهروندی و پاسپورت ارزشمند یونان ( پس از طی یک بازه زمانی و مراحل مشخص شده توسط دولت یونان)
  • محیط زیست و شرایط آب و هوایی فوق العاده یونان
  • قابلیت ثبت شرکت تجاری و کسب درآمد ارزی
  • امکان اجاره ملک خریداری شده
  • دریافت سریع و کم دردسر کارت اقامت یونان و اروپا
  • امکان دریافت کارت اقامت یونان برای والدین متقاضی و همسر
  • بالا رفتن شانس متقاضی برای درخواست مهاجرت و ویزای سایر کشورهای معتبر دنیا از جمله ویزای آمریکا و ویزای کانادا

کشور یونان روش های استثنایی و جذابی را برای مهاجران واجد شرایط قرار داده تا با مهاجرت و کسب اقامت اروپا، زندگی در یونان را تجربه کرده و پیشرفت چشمگیری را در زندگی خود تجربه کنند. شما می توانید در صورت تمایل برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر در مورد نحوه مهاجرت قانونی و زندگی در یونان ، با کارشناسان مجرب نیلگام تماس گرفته و از مشاوره و خدمات تخصصی ما در این زمینه برخوردار شوید.

زندگی در یونان

شاید به دلیل اینکه زبان رسمی یونان، یونانی است و شما آشنایی چندانی با این زبان ندارید و یا به دلیل اینکه غیر حوزه گردشگری و توریسم، بازار کار یونان در شرایط مناسبی به سر نمی برد، رغبت چندانی به مهاجرت و زندگی در یونان نداشته باشید.

اما از جنبه های مختلف مهاجرتی باید به این نکته اشاره کنیم که اغلب کشورهای معتبر حوزه شنگن قاره اروپا روش های مهاجرتی و اقامتی کمی را در اختیار متقاضیان قرار می دهند که در مدت زمان محدودی منجر به دریافت کارت اقامت قابل تبدیل اروپا و حوزه شنگن برای متقاضی و اعضای خانواده وی بشود، معدود گزینه های در دسترس شامل کشور اسپانیا می شود که به سرمایه ای بیش از 500 هزار یورو نیاز دارد.

ولی اگر به روش های مهاجرتی کشور یونان نگاه کنید، می بینید که به غیر از گزینه خرید ملک که نیاز به بودجه 250 هزار یورویی دارد، دو روش ذکر شده دیگر یعنی مهاجرت تحصیلی و یا تمکن مالی گزینه های معقول و اقتصادی بوده و برای متقاضیان مهاجرتی زیادی از سراسر دنیا قابل استفاده و اجرا است.

از این رو چنانچه شما موفق به اخذ ویزای بلند مدت اروپا و کارت اقامت یونان شوید، می توانید به راحتی به همراه خانواده زندگی در یونان و یک کشور پیشرفته اروپایی را تجربه کرده، با آزادی عمل زیادی به سایر کشورهای معتبر اروپا سفر کنید و مقدمات تجارت و حتی زندگی در کشورهایی بهتر و پیشرفته تر را برای خود فراهم کنید.

مهاجرت و زندگی در کشور یونان بهانه ای برای این است که بتوانید از قدرت بالای کارت اقامت اروپا استفاده کرده و جای پای خود را برای دریافت کارت اقامت دائم اروپا، اخذ پاسپورت یونان و یا دریافت ویزای سایر کشورهای برتر دنیا نظیر انگلیس، استرالیا و آمریکا سفت کنید!

صمیمیت مردم، امکانات رفاهی، امنیت بالای شهری، شرایط آب و هوایی مطلوب، سیستم آموزشی و خدمات درمانی با کیفیت و بسیاری از مزایای ریز و درشت دیگر می تواند تجربه بسیار خوبی از زندگی در یونان را برای شما رقم بزند و در نهایت همچون سکوی پرتاب و پرش شما به مراحل بالاتر و پیشرفته تر زندگی، موجب ارتقاء سطح کیفی و تجارب کاری، تحصیلی و اقامتی شما در حوزه بین الملل شود.

معایب زندگی در یونان

همان طور که در مطلب معایب و مزایای زندگی در یونان به این موضوع اشاره کردیم، از نقطه نظر بسیاری از مهاجران، زندگی در کشور یونان مزایای بیشتری در مقایسه با معایب دارد، ولی مواردی در این رابطه وجود دارد که بد نیست در بخش پایانی مطلب زندگی در یونان، نقشه یونان به آنها اشاره کنیم:

  • هزینه های زندگی در بخش های توریستی کشور یونان خصوصاً پایتخت این کشور یعنی آتن بسیار زیاد است
  • بازار کار کشور یونان ضعیف و کم رونق است و به دلیل نرخ نسبتاً بالای بیکاری اولویت جذب نیرو با شهروندان بومی و یا اروپایی بوده و مهاجرانی که دارای مهارت بالای زبان یونانی نیستند از شانس کمی برای کار در بازار کار این کشور برخوردارند
  • یادگیری زبان یونانی به مراتب سخت بوده و امری زمان بر است، اما برای هماهنگی سریع با محیط کار و زندگی در کشور یونان بسیار مهم و ضروری است و تحت هر شرایطی، یادگیری آن الزامی و مورد نیاز شما خواهد بود
  • یونانی ها مردمی هستند که چندان رضایتی از عملکرد دولت نداشته و برای موارد مختلف جاری جامعه اقدام به تظاهرات در حجم وسیع می کنند. از این رو باید مراقب این باشید تا در موج های اعتراضی دچار صدمه نشده و یا به طور ناخواسته با ماموران نظامی درگیر نشوید
  • برخلاف میانگین درآمد نسبتاً کم نیروی کار در یونان، مقدار مالیات بر درآمد تعیین شده توسط دولت زیاد بوده و سالانه چیزی در حدود 30 تا 40 درصد از عایدی مردم این کشور تحت عنوان مالیات به حساب دولت واریز می شود
  • سرعت ارائه خدمات دولتی، بوروکراسی اداری پیچیده، وجود فساد مالی و رشوه در ارگان های دولتی و موارد این چنینی نیز جزو گزینه های همیشگی در یونان بوده که می تواند موجب بروز مشکلات فراوانی شود.

در نهایت پیشنهاد می کنیم که پیش از اقدام برای اخذ ویزا، مهاجرت و زندگی در کشور یونان، به خوبی در مورد جوانب مختلف این تصمیم مهم تحقیق کرده و از مشاوره و خدمات تخصصی موسسه مهاجرتی نیلگام در این زمینه استفاده کنید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *