تور

جاهای دیدنی مونترال کانادا | گردشگری مونترال

جاهای دیدنی مونترال را میشناسید؟ در این مطلب خواهیم دید که جذابیت صنعت گردشگری مونترال، این شهر چهار میلیون و دویست هزار نفری که نامش را از کوهی به اسم Mont-Royal گرفته و بعد از پاریس دومین شهر بزرگ فرانسه زبان در جهان است از کجا آب می‌خورد. مونترال بیشترین نسبت رستوران به شهروند را در کل کانادا دارد و اکثر جاهای دیدنی‌اش در ناحیه‌ای نسبتاً متراکم به اسم مونترال قدیم یا وی‌یو مونترال Vieux-Montreal قرار گرفته‌‌اند و کار گشت و گذار برای توریست‌جماعت آسان شده است. پس به اتفاق به یکی از مرفه‌ترین شهرهای آمریکای شمالی می‌رویم و با تعدادی از جاذبه‌های گردشگری مونترال آشنا می‌شویم.

جاهای دیدنی مونترال کانادا

مونترال جزو ثروتمندترین شهرهای کاناداست، در منطقهٔ زمانی UTC-5‌ قرار گرفته و اختلاف ساعت ایران و کانادا در آن هشت ساعت و نیم است. مونترال با دانشگاه‌های سرشناسش مثل مک گیل و کنکوردیا و مونترال و پایین‌ترین نرخ شهریه‌ دانشگاه، از گزینه‌های ایده‌آل دانشجویان اینترنشال برای تحصیل در کانادا است. دومین شهربازی بزرگ کانادا در مونترال قرار دارد و قطار هوایی مشهورش، سالانه سه میلیون بازدیدکننده را به این مجموعهٔ‌ تفریحی ۱۴۶ هکتاری جلب می‌کند. این شهر از حیث رویدادهای بین‌المللی هم سری در سرها دارد و با سابقهٔ میزبانی بازی‌های المپیک و به خاطر برگزاری اکسپوها و نمایشگاه‌های جهانی و فستیوال‌های مهم فیلم و موسیقی و هنر و ادبیات، برجسته‌ترین شهر آمریکای شمالی به شمار می‌رود.

چرخ و فلک بزرگ مونترال 

در هرجایی از بندر Old Port (یا به قول اهالی وییو پُرت) که ایستاده باشیم، چرخ و فلک عظیم‌ الجثه و شصت متری مونترال در تیررس دید است. این چرخ و فلک به چهل و دو کابین هشت نفره مجهز بوده که تمامشان سیستم گرمایش و سرمایش دارند و این سازهٔ‌ غول‌پیکر را در تمام طول قابل استفاده می‌کنند. منظرهٔ اولد مونترال از بالای چرخ و فلک بسیار دیدنی است و به تمام جاهای دیدنی مونترال اشراف دارد. اهالی ادعا می‌کنند که در روزهای صاف و بدون ابر، تا ۳۰ کیلومتر آنطرف‌تر از بالای چرخ و فلک قابل رویت است. منظره‌ای که اگر سر کیسه را کمی شل‌تر کنیم و بلیت مخصوص بگیریم، از داخل کابین‌های چهار نفرهٔ VIP با صندلی‌های چرم ایتالیایی، قابل تماشاست.

چاینا تاون 

ورودی محلهٔ چینی‌ها یا همان چاینا تاون مونترال، در وسط خیابانی به اسم گُشِتییِر Gauchetière جا خوش کرده و دروازه‌های سنتی و بزرگش نشان می‌دهند که آدرس را درست آمده‌ایم. قدمت این محلهٔ رنگ و وارنگ به ۱۸۶۰ میلادی و زمانی برمی‌گردد که کارگران چینی برای کار در معادن یا ساختن راه آهن به آمریکای شمالی می‌آمدند و در جستجوی یک زندگی بهتر به سمت شهرها سرازیر می‌شدند. چاینا تاون مونترال پر است از رستوران‌های آسیایی و خوراکی‌های جذاب و فروشگاه‌های پرزرق و برق. منتها همانطور که در مطلب جاهای دیدنی ونکوور اشاره کردیم، عده‌ای بر این باورند که چاینا تاون ونکوور، زیباترین محلهٔ چینی‌ها در کاناداست.

باغ گیاه شناسی 

در ارتفاعات شهر پارکی به نام مِزُنُووْ Parc Maisoneuve وجود دارد که زمانی میزبان بازی‌های المپیک ۱۹۷۶ بوده و امروزه باغ گیاه شناسی مونترال به نام Jardin Botanique را در بر گرفته است. این محوطهٔ وسیع با ۳۰ زیستگاه گیاهی مختلف و ۱۰ گلخانهٔ بزرگ، انواع و اقسام اقلیم‌های گیاهی را شبیه‌سازی کرده و برای علاقمندان به طبیعت، بهترین جاذبه گردشگری مونترال است. از باغ‌های فانتزی و سنتی ژاپنی و چینی گرفته تا بخش گیاهان دارویی و گیاهان سودمند، و یا گیاهان نادری که تنها در ارتفاعات آلپ رشد می‌کنند و یا بخش گیاهان سمی، تماشای باغ گیاه‌شناسی مونترال زمان مفصلی می‌طلبد. همهٔ اینها به کنار، قسمتی هم مربوط به باغبانی مردمان نخستین و بومی‌های منطقه است و گیاهانی که آنها پرورش می‌داده‌اند را به نمایش می‌گذارد. قسمتی هم به حشره شناسی اختصاص داشته و روی درختان بی‌شمار و حوضچه‌های بزرگ باغ، انواع پرندگان پرسه می‌زنند.

کانال لاشین 

وسط دریاچهٔ سَن لویی و در جنوب شرقی مونترال، کانال آبی معروفی به نام لاشین Lachine قرار دارد که یادگاری از قرن هفدهم است. طول این کانال نزدیک به ۱۴ کیلومتر بوده و سالهاست که تغییر کاربری داده و به عنوان مسیر مخصوص کشتیرانی از آن استفاده نمی‌شود. کانال لاشین در حال حاضر جزوی از فضای سبز منطقه شده و علاوه بر امکان قایق‌سواری، یک پیست دوچرخه سواری طولانی در موازاتش دارد که به لطف مناظر جالب و طبیع بی‌نظیرش، به یکی از جاذبه‌های گردشگری مونترال بدل شده است.

موزه هنرهای زیبا

این جاذبه گردشگری مونترال، در واقع قدیمی‌ترین موزه کاناداست. مجموعه‌ٔ بی‌شماری از آثار هنری و فرهنگی از نقاشی، تندیس، آثار مدرن و مدیوم‌های آلترنتیو و امروزی در موزه هنرهای زیبای مونترال جا خوش کرده و کلکسیون‌ خیره‌کننده‌ای از یافته‌های باستان‌شناسی و یادگارهایی که از فرهنگ و تمدن جهانی دارد، بیش از ۱۰ هزار آیتم را شامل می‌شوند. علاوه بر اینها، مجموعه‌ای غنی از آثار هنر آسیایی، آفریقایی، اسلامی و هنر بومیان قارهٔ آمریکای شمالی و جنوبی، موزهٔ هنرهای زیبای مونترال یا Musée des Beaux Arts را به مکانی عالی برای سیر در احوال و درک روند تکامل بشر تبدیل کرده است. در این موزه نقاشی‌ بزرگانی چون اِل گرکو، رُدَن، رامبرانت، پوسَن، کانالِتتو، گُویا، مانتِنیا، تیپُلُو، سِزان، مونه، پیکاسو و بسیاری از تصویرگران شهیر جهان بر دیوارهای این موزه و کمی آنطرف‌تر از دانشگاه سرشناس مک‌گیل جا خوش کرده‌اند. اگر خودتان هنرمند هستید و یا این سوال برایتان پیشامد کرده که هنرمندان برای مهاجرت به کانادا از چه روشی استفاده میکنند؟ با مشاورین نیلگام تماس بگیرید.

میدان سَن لویی

در نزدیکی ایستگاه متروی شِربروک، میدانی به نام سن لویی قرار گرفته که خانه‌های اطرافش بافتی قدیمی و ویکتوریایی دارند. حال و هوای محله، اقامتگاه‌های فرانسوی‌کانادایی دوران گذشته را تداعی می‌کنند و برخی از این خانه‌ها به رستوران‌های شیک و باکیفیت مونترال تبدیل شده‌اند. در سمت شرقی میدان، خیابان معروفی به اسم دنیس یا به قول خودشان دُنی St. Denis قرار دارد که از شیک‌ترین و خوش رنگ و آبترین خیابان‌های مونترال و ایده‌آل برای خرید و رستوران گردی است و هنرمندان و هنردوستان زیادی در آن رفت و آمد دارند. سَن دُنی (تلفظ فرانسوی) از یک طرف به محلهٔ دانشجوخیز Quartier Latin و از سمت دیگرش به محلی پر از رستوران‌ها و بوتیک‌های لوکس می‌رسد.

موزه مَک کُرد

موزهٔ McCord گنجینه‌ای غنی از احوال مردمان و تاریخ تحولات اجتماعی مونترال است و به شکلی مفصل، زندگی بومیان و سرخپوستان این منطقه را به تصویر کشیده است. از مجموعه‌ای بزرگ از لباس‌ها و زیورآلات قدیمی تا بیش از ۲۰ هزار آیتم تاریخی و تعدادی از لباس‌های طراحان مونترالی و بیش از هزار عدد مبلمان و کفپوش و وسایل دکوراتیو و سرامیک و شیشه و اسباب بازی و وسایل آشپزخانه و عکس‌های قدیم کانادا، بازدیدکنندگان را ساعت‌ها به خود مشغول می‌کند. در بین این همه وسایل و اشیای تاریخی، لوازم سرخپوستان و ساکنین اولیه این سرزمین هم در نوع خودشان جالبند. از سلاح‌ها و وسایل شکار و نبرد گرفته تا اشیای آئینی و مرتبط با مناسک سرخپوستی و تعدادی آثار باستانی که از ابورجینی‌های کانادا به یادگار مانده‌اند. روی هم رفته موزهٔ مک کُرد یکی از آموزنده‌ترین جاهای دیدنی مونترال است.

کلیسای جامع مریم مقدس 

این بنای زیبای قرن نوزدهمی را با اسم کامل «کلیسای مریم مقدس، بانوی تمام دنیا» می‌شناسند و آنرا نسخهٔ مینیاتوری و کوچکتر کلیسای سن پیتر در پایتخت ایتالیا می‌دانند. در بالای کلیسا، تندیس‌ ۱۳ نفر از بزرگان مونترال در قرن نوزدهم قرار گرفته که هر کدامشان قدیس یکی از مناطق سیزدگانه مونترال در آن دوران‌ بوده‌اند. داخل کلیسا هم دکوراسیون خیره‌کننده‌ای دارد و ۹ نقاشی معروف از وقایع و رویدادهای تاریخی مونترال و دیوارنوشته‌هایی بر اساس متون کتاب مقدس و از جنس طلا و یک ارگ کلیسایی عظیم الجثه، کلیسای مریم مقدس را به دریچه‌ای به سوی گذشته و یکی از جاذبه‌های گردشگری مونترال تبدیل کرده است.

بازار اَت‌ واتِر و ژان تَلُن 

در بین جاهای دیدنی مونترال، بازار Atwater و Jean Talon از پررفت‌ و آمدترین و شلوغترین آنهاست. این بازار به خاطر خوراکی‌های متنوع و اجناس بیشمار و اتمسفر جالبی که دارد، به جاذبه گردشگری مونترال بدل شده است. از میوه و سبزیجات و گل و گیاه گرفته تا ماهی و لبنیات و گوشت و غذاهای پخته و آماده، تا انواع شیرینی‌ و آبنبات‌های معروف مونترال از شهد درخت افرا و مرباهای خانگی و میوه‌های خشک‌ و پنیرهای مخصوص منطقه، هر آنچه که تصور کنیم در این بازار مکارم پیدا می‌شود. اهالی مونترال عادت دارند صبح شنبه که شروع تعطیلی آخر هفته‌ است، در این حوالی پرسه بزنند و قهوه و کروسان اول صبحشان را در یکی از کافه‌های اطراف بازار میل کنند و سر حوصله مشغول خرید شوند.

پلاس دِز آرت 

اگر پلاس دِز آرت یا Place des Arts را محبوبترین جاذبه گردشگری مونترال برای هواداران هنرهای بصری و نمایشی بدانیم اغراق نکرده‌ایم. یک مجموعهٔ فرهنگی هنری درندشت که در نوع خود بزرگترین مجموعهٔ کل کاناداست و میزبانی از سه نهاد هنری سرشناس یعنی ارکستر سمفونی مونترال، گروه بزرگ بالهٔ کانادایی و اپرای مونترال را بر عهده دارد. این مجموعه از تعداد زیادی سالن و صحنهٔ اجرا و آمفی‌تئاتر تشکیل شده و در تمام طول سال انواع و اقسام نمایش‌های هنری و رویدادهای مختلف را برگزار می‌کند. که یکی از سرشناس‌ترین این رویدادها، فستیوال تابستانی موسیقی جَز مونترال (یا به عادت عده‌ای جاز) است که در اواخر ژوئن و اوایل ژوئیه برگزار می‌شود و طرفداران این سبک موسیقی را از سراسر دنیا به مونترال می‌آورد.

پوآنتَه کَلییِر

در منطقهٔ مونترال قدیم یا به قول خودشان Vieux-Montreal قلعه‌ای قدیمی به اسم قلعهٔ رویال وجود دارد و در گوشه‌ای از آن، موزه‌ای قدیمی به اسم Pointe-à-Callière جا خوش کرده که از جاهای دیدنی مونترال برای تاریخ‌دوستان است. این موزه به یافته‌های باستان‌شناسی و تاریخی اختصاص دارد و بخشی از ساختمانش، باقیماندهٔ‌ همان مسیرها و تونل‌های اطراف قلعه و زیر شهر مونترال در روزگاران قدیم هستند. در بدو ورود مسیری زیرزمینی و سنگی، مانند یک ماشین زمان، بازدیدکنندگان را به قرن هفدهم می‌برد و با نمایش اشیای تاریخی و نقشه‌ها و سازه‌های قدیمی، همزمان با آمدن به سطح زمین، ماجراها و رویدادهای آغازین مونترال را تا به امروز به تصویر می‌کشد و در انتها به نمایشگاه آثار تاریخی و یافته‌های باستان‌شناسی جهان می‌رسد.

پارک ژان دراپو 

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، مونترال همواره پای ثابت برگزاری رویدادهای جهانیست و اکسپو ۶۷ یا نمایشگاه بین‌المللی سال ۱۹۶۷ که در دو جزیرهٔ ایل سَن هِلِن و جزیرهٔ مصنوعی نوتردام برگزار شد از جملهٔ همین رویدادها بوده است. دو جزیره‌ای که نام بردیم دو جاذبه گردشگری مونترال و جزوی از پارک معروف Parc Jean Drapeau هستند و از جاهای دیدنی مونترال برای تفریحات خانوادگی به شمار می‌روند. سازهٔ کروی شکل بایوسفِر Biosphere هم یکی دیگر از یادگارهای نمایشگاه ۶۷ است و امروزه به موزه‌ٔ مسائل زیست محیطی تبدیل شده و اینطور که پیداست، رکورد بزرگترین سازهٔ کروی شکل جهان را در اختیار دارد. موزه‌ها و جاذبه‌های دیگری هم از جمله شهربازی La Ronde و توپخانهٔ تاریخی ارتش انگلیس، موزهٔ Stewart و محل برگزاری مسابقات قایقرانی المپیک به نام Bassin Olympique و پیست مسابقات ماشین‌سواری Circuit Gilles Villeneuve هم در همین حوالی پیدا می‌شوند.

مرکز علمی مونترال

ساختمان شیشه‌ای و منحصر به فرد Montreal Science Centre در قلب جاهای دیدنی مونترال در بندر قدیم یا Old Port‌ واقع شده و علاوه بر اینکه از جاذبه‌های گردشگری مونترال است، در فصول سرد سال و در هنگام بارش برف، نقش پناهگاهی گرم و نرم و سرگرم‌کننده را برای شهروندان و گردشگران ایفا می‌کند. این مجموعه تفریحی و آموزشی برای خانواده‌ها ایده‌آل است و فعالیت‌های تعاملی زیادی دارد. مثلاً در بخشی از آن به اسم نمایشگاه Fabrik بچه‌ها با وسایلی که در اختیار دارند انواع آیتم‌ها را می‌سازند و یا در نمایشگاه !Clic اشیایی با اشکال هندسی عجیب و غریب وجود دارند که براحتی در هم چفت می‌شوند و بازی با آنها کودک درون بزرگسالان را هم قلقلک می‌دهد.

مونترال قدیم 

منطقهٔ مونترال قدیم Old Montréal قلب توریستی شهر است و بسیاری از جاهای دیدنی مونترال در گوشه‌ای از آن جا خوش کرده‌اند. اما خود محله هم با خانه‌های قدیمی‌ و معماری‌های جالبش حکم یک موزهٔ تاریخی را دارد و پرسه زدن در آن، فرد را به روزگار قدیم و پاریس  قرون هفده و هجده میلادی می‌برد و از جاذبه‌های گردشگری مونترال محسوب می‌شود. بسیاری از خانه‌های تاریخی مونترال قدیم یا به قول فرانسه‌زبان‌ها Vieux-Montréal (وی‌یو مونترال) امروزه تبدیل به هتل‌ها، رستوران‌‌ها و فروشگاه‌های جذاب شده‌اند و برای گردشگرانی که دوست دارند خودشان را در اتمسفر شهر غرق کنند، بهترین محله برای اقامت است. از اینجا با یک پیاده روی کوتاه، به سایر جاهای دیدنی مونترال مثل چرخ و فلک و بازار Bonsecours و خیابان سن‌ پُل و کلیسای نوتردام (نسخهٔ کانادایی) دسترسی هست.

بندرگاه قدیم 

بندرگاه قدیمی یا Vieux-Port بخشی از مونترال قدیم در جوار رودخانهٔ سن لارنس است و از پر رفت و آمدترین جاهای دیدنی مونترال بوده و سور و سات انواع تفریح در آن مهیاست. از قایق سواری روی سن لارنس تا چرخ و فلک سواری یا بالا رفتن از برج ساعت و پایین آمدن با زیپ‌لاین و ترشح مقادیر زیادی آدرنالین. کمی آنطرف‌تر و با چند قدم پیاده‌روی، به نمایشگاه‌ هنری و یک سالن مجهز به فناوری IMAX برای علاقمندان به سینما می‌رسیم و ساختمان مرکز علمی یا همان ساینس سنتر مونترال هم در همین حوالی قرار دارد. اگر هیچ کدام از این گزینه‌ها باب طبع نبود، می‌توان در کافه‌های رو باز بندرگاه نشت و از منظرهٔ زیبای آن لذت برد و محو تماشای رفت و آمد قایق‌ها شد. فقط توجه داشته باشیم که بهترین زمان برای سفر به کانادا تابستان است.

مونت رویال 

کوه مونت رویال Mont-Royal نه تنها نامش را به این شهر وام داده، بلکه با فضای سبز وسیع و مفصلش، عملاً نقش ریه‌های مونترال را ایفا می‌کند و در بالای قلهٔ ۲۳۳ متری‌اش، می‌توان تمام طول ۵۱ کیلومتری شهر قابل مشاهده است. اینجا غیر از یک پیاده روی جانانه، می‌توان از بناهای ژاک کارتیه، جرج ششم و یا قبرستان قدیمی در دامنهٔ غربی کوه دیدن کرد یا ساعاتی را در جوار دریاچه لَک اُ کَستُر نشست و در مناظر بدیع اطراف غرق شد. گفته می‌شود که در روزهای صاف و بدون ابر، کوه‌های آدیرونداک در ایالات متحده آمریکا از بالای مونت رویال قابل رویت است.

کلیسای نوتردام 

کلیسای نوتردام قدیمی‌ترین کلیسای مونترال و مثل همتای پاریسی‌اش از بنایی باشکوه برخوردار است. قدمت نوتردام مونترال به ۱۶۵۶ باز می‌گردد و علاوه بر معماری زیبایش به سبک نئو گاتیک، دکوراسیون زیبا و خیره کننده‌اش هم مزید بر علت شده تا این بنا هم جزو جاذبه‌های گردشگری مونترال باشد. از منبر کنده‌کاری شده‌‌ توسط پیکرتراش معروف لویی فلیپ هربرت، تا اُرگ بادی عظیم‌الجثه‌اش که از ۷۰۰۰ لوله تشکیل شده تا شیشه‌های رنگ و وارنگش که داستان شکل‌گیری شهر را نقل می‌کنند، گشت و گذار در مونترال بدون بازدید از کلیسای نوتردام کامل نمی‌شود.

کلیسای سن جوزف

در مسیر خروجی غربی پارک مونت رویال، بنای زیبایی به اسم اُراتوآر سَن جوزف Oratoire Saint-Joseph قرار گرفته که قدمتش به ۱۹۲۴ برمی‌گردد. در قدیم لفظ Oratoire‌ (به معنای محلی برای سخنرانی یا ادای خطبه) برای کلیساهایی استفاده می‌شده که حالتی خصوصی و ساختمانی کوچک و جمع و جور می‌داشته‌اند. اما کلیسای سن جوزف بنایی بزرگ و با عظمت بوده و از روی تراسش، منظره‌ٔ جالبی از شهر مونترال پیداست. به نظر شما مونترال می‌تواند جزو بهترین شهرهای کانادا برای ایرانیان باشد؟

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *