تور

10 نکته که باید در سفر به فرانسه بدانید

سفر به فرانسه، لذت‌بردن از چشم‌انداز سواحل آفتاب‌گرفته جنوب، پرسه‌ردن در روستاهای افسانه‌ای پروونس، طبیعت‌گردی در دامنه آلپ و سیر در تاریخ و فرهنگ اروپا و جهان در موزه لوور یا کاخ ورسای که در کشور عشق خلاصه شده، رویایی جذاب است که در تورهای نیلگام به واقعیت تبدیل می‌شود. برای استفاده بهینه از این فرصت 10 نکته که باید در سفر به فرانسه بدانید را در این مقاله گردآوری کرده‌ایم تا در مورد فرهنگ، آداب معاشرت، غذا خوردن در خارج از خانه و گردش در فرانسه بیشتر بدانید و از زمان خود در این کشور دلربا بهترین استفاده را داشته باشید.

  1.  فرانسه فقط «پاریس» نیست!

فرانسه در پاریس شروع و ختم نمی‌شود! معمولا متقاضیان ویزای توریستی فرانسه، بعد از سفر به پاریس می‌گویند که فرانسه را “دیده‌اند”. فرانسه کشور بسیار متنوعی است، با مجموعه‌ای از ریزاقلیم‌ها و فرهنگ‌های مختلف. اگر می‌خواهید سفر به فرانسه را به درستی تجربه کنید، یک برنامه‌ریزی کامل و جامع داشته باشید؛ گرچه سفر به پاریس را پیشنهاد می‌کنیم، اما دیگر شهرهای آن‌را هم از دست ندهید.

شهر نیس Nice به عنوان دومین شهرِ میزبان گردشگران خارجی، به بافت تاریخی‌اش مشهوراست و کورس سلیا (Cours Saleya)، کلیسای جامع نیس، کلیسای چاپل دو میسکورده (Chapelle de la Miséricorde)، موزه موسیقی پالائیس لاسکاریس (Palais Lascaris) و موزه ماتیس (Musée Matisse). توجه داشته باشید که اغلب موزه‌های کشور فرانسه در روزهای سه‌شنبه تعطیل هستند.

پس از نیس، شهر لیون (Lyon) پایتخت دوم فرانسه، شهری بندری بوردو (Bordeaux)، مارسی (Marseille) شهری گسترده در میان تپه‌ها و خط ساحلی، شهر تاریخی لیل (Lille) در شمال فرانسه و در منطقه فلاندر (Flanders)، از دیگر شهرهای فرانسه هستند که مورد توجه متقاضیان سفر به فرانسه قرار گرفته‌اند.

  1.  چند کلمه فرانسه یاد بگیرید!

اغلب بدون آشنایی با زبان فرانسوی، راحت و بدون دغدغه می‌توانید به فرانسه در رفت‌وآمد باشید؛ اما اگر کمی تلاش کنید تا بتوانید به این زبان صحبت کنید، بهتر می‌توانید از این فرصت استفاده کنید؛ پس قبل از اقدام برای ویزای توریستی فرانسه، یک کتابچه آموزشی بگیرید و برای آن وقت بگذارید؛ به سادگی یادگیری Bonjour (سلام)، S’il vous plait (لطفا) Pardon (ببخشید/ به ویژه در مکان‌های شلوغ مفید است)، Merci (با تشکر) و Au Revoir (خداحافظ)، S’ilvous plait= لطفا Je ne parle pas francais: من فرانسوی بلد نیستم،  Enanglais, s’ilvous plait: لطفا به انگلیسی حرف بزنید. اما اگر بتوانید آنچه را که می‌خواهید، به زبان فرانسوی بپرسید، گامی فراتر خواهید گذاشت. معمولاً در این مرحله است که طرف مقابل به فرانسویِ افتضاح شما رحم می‌کند و برای کمک به شما به زبان انگلیسی باز می‌گردد! اما تلاش شما همیشه قابل قدردانی است!

معمولا شهروندان شهرهای کوچک‌تر در شروع صحبت با کلمه «Bonjour» به شما سلام می کنند، اما برای شروع مکالمه درشهرهای بزرگ‌تر و مخصوصا در پاریس این چنین نیست. باید بگوییم شهروندان ساکن در شهرهای بزرگ‌تر تمایلی به مکالمه با غریبه‌ها ندارند.  مهم نیست که شما چقدر دوستانه به سمت آن‌ها می روید و با چه روی گشاده‌ای با آن‌ها سخن می‌گویید، این را بدانید که به ندرت پاسخی دریافت خواهید کرد!

  1.  حواستان به کیف پول‌تان باشد!

اغلب شهرهای فرانسه شهرهای توریستی به‌حساب می‌آیند؛ به خصوص پاریس! در تمام نقاط شهر مراقب کیف پول و اشیا قیمتی خود باشید. زمانی که از جاذبه‌‎ها بازدید می‌کنید و از دیدنی‌های پاریس لذت می‌برید، اشیاء قیمتی غیرضروری را همراه خود نبرید؛ معمولا در مکان‌های توریستی بزرگتر و پرازدحام‌تر جیب‌برها، در کار خود بسیار ماهر هستند! بنابراین هرگز کیف پول خود را در جیب پشتی حمل نکنید. معمولا این اتفاق تلخ در اماکنی مانند موزه لوور یا دیگر موزه‌ها، مترو و رستوران‌ها اتفاق می‌کند. شاید این نکته، مهم‌ترین موضوع در بین تمام نکات سفر به پاریس و فرانسه باشد!

  1.  بهترین موقعیت برای خرید محصولات بهداشتی و آرایشی

فرانسه مهد برندهای مشهور آرایشی و بهداشتی‌ست؛ پس لازم نیست روتین پوستی خود را همراه‌تان بیاورید؛ داروخانه‌های معروف این کشور بهترین مکان برای خرید محصولات آرایشی هستند؛ از پاک‌کننده‌های صورت و ضدآفتاب گرفته تا شامپو و دیگر محصولات درمانی تخصصی برای پوست و مو. توجه داشته باشید که مغازه‌ها در فرانسه تا ساعت 7 بعد از ظهر باز هستند و به‌غیر از داروخانه‌های شبانه‌روزی و برخی سوپرمارکت‌های بزرگ زنجیره‌ای، شب‌ها فروشگاه بازی پیدا نمی‌کنید.

  1.  استفاده از مترو در فرانسه

تقریبا تمام شهرهای فرانسه با خطوط مترو و قطار شهری به هم متصل هستند و یکی از ارزان‌ترین و دسترس‌ترین روش‌های تردد در سطح شهر و بین شهرها به حساب می‌آیند. شبکه مترو پاریس دومین متروی پرترددترین و پرتراکم‌ترین متروی اروپا بعد از مسکو است که با ۲۴۵ ایستگاه در ۸۷ کیلومتر مربع مساحت روزانه حدود ۵ میلیون نفر مسافر را جابجا می‌کند؛ چیزی حدود بیش از ۲۰ درصد ترافیک کل پاریس! ایستگاه‌های مترو پاریس با تابلوی بزرگ M زردرنگ مشخص شده‌اند.

برای استفاده از این شبکه می‌توانید به جای خرید بلیط‌های تک‌سفره از کارت مترو استفاده کنید تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند. با خرید بلیط‌های T+ می‌توانید (با قیمت 1.9 یورو و بسته ده تایی (carnet) ۱۶.۹یورو) از مترو، اتوبوس، تراموا و تمام قطارهای RER استفاده کنید. بلیت‌های نامحدود نوع دیگر بلیت‎های مترو هستند که با اعتبار ۱، ۲، ۳ و ۵ روزه در دسترس است. ساعت فعالیت مترو در پاریس از ۵:۳۰ شروع می‌شود تا ۴۰ دقیقه بامداد. البته در روزهای جمعه و شنبه تا ساعت ۱:۴۰ بامداد می‌توانید از مترو استفاده کنید و از زندگی شبانه پویا لذت ببرید.

  1.  در مواقع ضروری در سفر به فرانسه با 112 تماس بگیرید!

امیدواریم هرگز اتفاق نیوفتد، اما درصورت نیاز در سفر به فرانسه و سایر کشورهای اروپایی زمانی‌‎که در موقعیت خطرناکی قرار گرفتید، باید فورا با شماره اضطراری 112 تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که این شماره در تلفن ثابت و همچنین تلفن‌های عمومی رایگان است و کار می‌کند.

در صورت اورژانس پزشکی 15، در صورت نیاز به پلیس 17 و در صورت نیاز به آتش نشانی 18 را شماره‌گیری کنید. اگر به تنهایی سفر می‌کنید، مخاطبین اضطراری خود را در تلفن یا دفتر خاطرات سفر خود ذکر کنید. در هر صورت در سفر به سرزمین‌های غریب و دور همیشه شماره‌های اضطراری را روی گوشی خود نگه دارید.

  1.  چی بپوشم؟

هیچ مقاله‌ای با موضوع سفر به فرانسه، کشور مد و زیبایی، بدون سخن از فشن و برندهای مشهور دنیا کامل نیست. در شهر پاریس یعنی پایتخت صنعت فشن و مد در دنیا باید به نحوه لباس پوشیدن خود دقت کنید. معمولا مردم فرانسه در خیابان شلوار راحتی یا شلوارک کوتاه نمی‌پوشند، با لباس باشگاه یا شلوار جین، تیشرت و دمپایی بیرون نمی‌آیند و علاقه خاصی به سبک پوشش شیک و کفش‌های زیبا دارند. توجه داشته باشید پوشیدن شلوار‌های راحتی یا شلوارک در اماکن شلوغ مانند رستوران بی‌‎احترامی تلقی می‌شود!

در کنار مد و فشن، کشور فرانسه به خرید از برندها هم معروف است. اگر در هفته مد به این کشور به خصوص پاریس سفر می‌کنید، خوش شانس هستید. اگر هم نه، هنوز هم می‌توانید از فروشگاه‌های مارک‌های مشهور و خوش‌نامی مانند Chanel، Yves Saint Laurent، و بسیاری دیگر در منطقه Le Marais یا سایر مناطق مد دیدن کنید و از خرید لذت ببرید.

  1.  هنگامی که در فرانسه هستید، مانند فرانسوی‌ها عمل کنید!

معنای تحت‌الفظی این ضرب‌المثل معروف توصیه بسیار به‌جایی در بحث سفر به فرانسه است! استفاده از پنیرهای فرانسوی یکی از بهترین راه‌ها برای تجربه فرهنگ فرانسوی‌ست. به عقیده فرانسوی‌ها، یکی از قوانین اساسی در مورد پنیر این است که هر چه بوی بدتری داشته باشد، طعم بهتری دارد! بین هزار تا هزار و ششصد نوع پنیر در فرانسه رواج داشته که تا به امروز از این تعداد 400 نوع آن باقی مانده است. اگر یک‌سال در فرانسه باشید و هر روز یک نوع پنیر را بچشید، باز هم نمی‌توانید تمام انواع آن را امتحان کنید!

فرقی نمی‌کند در کدام شهر فرانسه اقامت داشته باشید، تمام شهر غذاهای محلی لذیذی دارند؛ اگر در طول سفر به فرانسه به شهر بردو هم راهتان خورد، کانِله cannelé را امتحان کنید. شیرینی کانله یکی از دسر‌های محبوب بوردو و فرانسه است که وانیل یکی از ترکیبات مهم آن است. آپریتیف aperitif هم نوعی نوشیدنی محلی‌ست که معمولا قبل از غذا و همراه با پیش‌غذا و استارتر برای تحریک اشتها سرو می‌شود.

  1.  پاسپورت و کارت‌های شناسایی خود را در هتل فراموش نکنید!

به عنوان گامی برای تشدید امنیت، در شهرهایی مانند پاریس در اطراف مراکز خرید و سایر اماکن دیدنی معمولا بازرسی‌های منظمی انجام می‌شود. بنابراین بهتر است همیشه یک کارت شناسایی همراه خود داشته باشید. توجه داشته باشید که باید پاسپورت‌تان در دسترس باشد، چراکه در صورت درخواست باید آن را ارائه دهید! در هنگام پرسش سوالات آن‌ها صبور باشید.

  1.  با فرانسوی‌ها چگونه ارتباط بگیریم؟

مهم‌ترین نکته که باید در سفر به فرانسه بدانید نحوه ارتباط با شهروندان این کشور است. همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، صحبت به فرانسوی هرچند دست‌وپا شکسته برای فرانسوی‌ها جذاب است و اگر به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند، حتما به داد شما خواهند رسید.

فرانسوی‌ها چندان تمایلی به صحبت در مورد سیاست، دین و سایر موضوعات حساس دیگر ندارند اما به راحتی و صراحت ایده‌های خود را بیان می‌کنند. توصیه می‌کنیم به‌عنوان یک توریست سر صحبت را با چنین موضوعاتی باز نکنید. در عوض می‌توانید صحبت را با موضوعات ورزشی، فشن، فرهنگ فرانسوی و آثار تاریخی، داستان‌ها و نقل‌های بومی و محلی و … شروع کنید.

تجربه ثابت کرده است که اغلب فرانسوی‌ها تمایلی به دوستی با افراد غریبه از خود نشان نمی‌دهند، گرچه برخی از آن‌ها ممکن است شما را بعد از چندبار دیدار، به منزل دعوت کنند؛ در این صورت باید بدانید بسیار خوش شانس بوده‌اید، اما نباید انتظار ضیافت باشکوهی را داشته باشید! اگر به مهمانی دعوت شدید، باید هدیه‌ای برای دعوت‌کننده در نظر بگیرید؛ تقدیم یک دسته گل، به‌موقع رسیدن و پوشش مناسب مهمانی از اصول ضروری هستند که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

پس از آشنایی و گرم شدن روابط، فرانسوی‌ها در زمان ملاقات یکدیگر را می‌بوسند اما در زمان ملاقات با افراد غریبه تنها دست می‌دهند، پس از ورود هدیه را تقدیم و از دعوت میزبان تشکر می‌کنند. برای شروع وعده غذایی در منزل دعوت‌کننده، تا زمانی که میزبان نگوید «Bon appétit» (نوش جان) شروع به خوردن غذا نکنید. بهتر است غذای خود را کامل بخورید و چیزی در بشقابتان باقی نماند! این بهترین تشکری‌ست که می‌توانید نثار میزبان کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، راهنمای سفر به فرانسه را در سایت نیلگام بخوانید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *