مهاجرت

راهنمای خرید خانه در کانادا

این روزها افراد زیادی به دنبال خرید ملک در یک کشور خارجی و سرمایه‌گذاری برون مرزی هستند و می‌خواهند تا از این طریق با یک تیر دو نشان زده و علاوه بر سرمایه‌گذاری و امکان کسب درآمد ارزی، از مزایای اخذ اقامت و ویزای آن کشور برخوردار شوند، ولی موضوعی که از همین ابتدای راهنمای خرید خانه در کانادا باید با شما در میان بگذاریم این است که خرید ملک در این کشور به اقامت کانادا منتهی نمی‌شود!

در واقع، اگر مهاجرت به کانادا را در اولویت اصلی زندگی خود قرار داده و می‌خواهید تا با خواندن راهنمای خرید ملک در کانادا به این مهم دست پیدا کنید، باید بگوییم که اداره مهاجرت و شروندی این کشور چنین اجازه‌ای را به خریداران خارجی خانه در کشور کانادا نداده و صرفاً با خرید یک ملک مسکونی و یا تجاری گران قیمت در این کشور، به یک شهروند خارجی صاحب خانه در کانادا (بدون مجوز اقامت) تبدیل می‌شوید.

به بیانی دیگر، از پایه و اساس فرضیه اقامت کانادا از طریق خرید ملک رد شده و موضوع در دسترس و قابل انجامی نیست.

چنانچه مایل به سرمایه گذاری در این کشور هستید و می‌خواهید از طریق روش سرمایه‌گذاری برای اخذ ویزا و اقامت کانادا اقدام کنید، بهتر است به سراغ طرح ویزای استارتاپ کانادا بروید که مربوط به کارآفرینی و بیزینس پلن بوده و دارای پیچیدگی‌های خاص خودش است.

در هر حالتی، اگر به طور حساب شده یکی از روش‌های مهاجرتی قانونی را انتخاب کرده و موفق به اخذ ویزای کانادا و مجوز اقامت در این کشور شده‌اید و برحسب تصادف دارای بودجه و سرمایه کافی برای خرید ملک در کشور جدید هستید، راهنمای خرید ملک در کشور کانادا می‌تواند جزئیات خوبی را در اختیارتان قرار دهد.

در ادامه با ما همراه شوید تا جزئیات کامل راهنمای خرید خانه در کانادا از منظر یک شهروند خارجی و فاقد اقامت را به شما توضیح داده و اطلاعات قیمت خرید خانه در کانادا، تفاوت قیمت مناطق مختلف و موارد این چنینی را در اختیار شما قرار دهیم.

راهنمای خرید خانه در کانادا

بنابر قوانین دولتی کشور کانادا، اگر به عنوان یک شهروند خارجی غیر مقیم قصد خرید خانه در کانادا را داشته باشید، از حقوق مساوی یک فرد دارای اقامت دائم این کشور برخوردار خواهید شد.

ولی بهتر است پیش از پرداختن به جزئیات راهنمای خرید املاک و مستغلات در کانادا، با مفاهیم اقامتی کشور کانادا آشنا شوید و بفهمید که به عنوان یک شهروند خارجی متقاضی خرید خانه در کشور کانادا، دارای چه شرایطی هستید.

زمانی که یک ایرانی قصد خرید خانه در کانادا را داشته باشد، اول از همه ملزم به دریافت یک مجوز ورود و ویزای این کشور است که در اغلب موارد ویزای توریستی مولتی 5 ساله کانادا برای انجام این کار مناسب خواهد بود.

به طور کلی، برای امضای اسناد ملکی از راه دور توسط خریداران مسکن خارجی، امکان ارائه وکالت در کانادا وجود نداشته و حضور فرد در زمان نهایی سازی معامله و انتقال سند الزامی است.

شما به عنوان یک فرد دارای ویزای توریستی کوتاه مدت کانادا، یک متقاضی non-resident محسوب شده و مجاز به اقامت طولانی مدت (بیش از 6 ماه در هر بار ورود) در کشور کانادا نیستید. حتی زمانی که موفق به خرید خانه در این کشور شوید نیز شرایط شما تغییر نکرده و مدت زمان اقامت شما در کانادا با داشتن ملک یا زمین کانادایی تغییری نکرده و تنها به مجوز و ویزای شما بستگی خواهد داشت.

بر همین اساس، اولین نکته قابل توجه راهنمای خرید خانه در کانادا این است که داشتن سند ملکی در کانادا به هیچ وجه شرایط اقامتی شما را در این کشور بهبود نداده و نباید این توقع را داشته باشید که بعد از خرید یک آپارتمان یا خانه در کانادا، امکان درخواست تبدیل مجوز و ویزا از کوتاه مدت به بلند مدت را خواهید داشت.

بلکه باید به طور قانونی به سراغ یکی از روش‌های موجود و در دسترس مهاجرت و اقامت کانادا مثل اسکیلدورکر، مهاجرت تحصیلی، استارتاپ و کارآفرینی، اسپانسرشیپ و غیره رفته و از این طریق مقدمات حضور بلند مدت زندگی و کار در این کشور را برای خود و اعضای خانواده فراهم کنید.

ما در راهنمای خرید ملک در کشور کانادا سعی می‌کنیم که تمامی نکات مهم این پروسه را در اختیار شما قرار دهیم، اما به دلیل نداشتن تجربه کافی در مورد قوانین خرید خانه، پرداخت مالیات و انتقال سند در کشوری کاملاً جدید، توصیه می‌کنیم که حتماً در این رابطه از کمک و مشاوره یک وکیل و کارشناس خبره و معتبر استفاده نمایید.

طبق آمار بدست آمده، دو استان انتاریو و بریتیش کلمبیا قانونی را برای اخذ مالیات برای خرید ملک شهروندان خارجی با عنوان NRST وضع کرده‌اند که طی آن، خرید ملک در منطقهGreater Golden Horseshoe  شهر تورنتو شامل 15 درصد مالیات شده و استان بریتیش کلمبیا مالیات 2 درصدی را برای خانه‌های خریداری شده توسط شهروندان خارجی اعمال می‌کند.

این در حالی است که مالیاتی نیز برای اجاره ملک در خاک کانادا وضع شده که طی آن هر متقاضی غیر ساکن خارجی به عنوان صاحب خانه ملزم به پرداخت مالیات سالانه 25 درصدی برای اجاره دریافتی خواهد بود.

به طور کلی، با این که دولت کانادا امکان اخذ اقامت از طریق خرید ملک را از شهروندان خارجی سلب کرده است، اما با این حال، وجود شرایطی مثل مناسب بودن قیمت ملک، شرایط آب و هوایی و طبیعت متنوع و بی‌نظیر، هزینه منطقی و معقول زندگی، سیستم آموزشی با کیفیت، بازار کار پویا و بسیاری از فاکتورهای دیگر موجب شده تا افراد زیادی به فکر سرمایه گذاری و خرید ملک در کشور کانادا بیافتند.

و اما نوبت به مراحل اصلی و راهنمای خرید خانه در این کشور می‌رسد که شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

پیدا کردن آژانس معاملات ملک

به طور معمول، خرید ملک در کانادا از طریق دلالان معاملات ملکی انجام می‌شود که یکی برای خریدار و دیگری برای فروشنده بوده، ممکن است متفاوت و یا یکسان باشد. خبر خوب این است که اگر فروشنده خانه یا ملک تجاری دارای آژانس املاک و معامله گر باشد، وی مسئول پرداخت هزینه‌های هر دو طرف آژانس خواهد بود.

اما در صورتی که فروشنده با معاملات ملکی قرارداد نبسته و از خدمات چنین آژانسی استفاده نمی‌کند، حتماً در مورد اینکه چه کسی مسئول پرداخت هزینه‌های کمیسیون است صحبت کنید، چون در صورتی که به این موضوع رسیدگی نکنید، در پایان کار، تمامی هزینه‌های مربوطه به حساب شما خواهد خورد.

دریافت یک وام مسکن واجد شرایط

باید در راهنمای خرید خانه در کانادا به این نکته مهم اشاره کنیم که اغلب شهروندان خارجی از شرایط لازم برای اخذ وام مسکن بانکی برخوردار نیستند و معمولاً به صورت نقدی خرید خود را نهایی می‌کنند.

اما بد نیست به طور کوتاه شرایط مورد نیاز اخذ وام مسکن در کانادا را به شما توضیح دهیم.

بنابر اعلامیه سازمان املاک و وام در کانادا CMHC، برای دریافت وام بانکی خرید ملک در این کشور، هزینه‌های ماهانه شما که شامل قسط وام، قبوض مصرفی و سایر موارد می‌شود، نباید فراتر از 30 درصد از درآمد ناخالص ماهانه شما باشد و مجموع بدهی‌های ماهانه شما نباید بیش از 40 درصد از درآمد ناخالص ماهیانه شما باشد.

بدین ترتیب، از آنجایی که فرد دارای ویزای توریستی کانادا از امکان کار و کسب درآمد در این کشور برخوردار نیست، عملاً اثبات این موضوع غیرممکن بوده و باید در اغلب موارد به سراغ گزینه خرید نقدی املاک در این کشور بروید.

البته طبق اطلاعات ارائه شده در وبسایت worldfirst، به عنوان یک خریدار non-resident، شما این امکان را دارید تا حداکثر 65 درصد از مبلغ مورد نیاز برای خرید ملک در این کشور را وام و قرض گرفته و 35 درصد دیگر آن را به صورت پیش پرداخت ارائه دهید.

با توجه به این که بانک‌های خارجی مجاز به ارائه وام مسکن در داخل کانادا نیستند، باید به سراغ بانک‌های داخلی این کشور بروید که با توجه به شرایط ویژه شما، مدارک زیادی را طلب کرده و احتمالاً با مصاحبه‎‌های حضوری زیادی روبرو خواهید شد.

ارائه مدارکی مثل نامه تمکن مالی برای اثبات توانایی لازم برای تامین پیش پرداخت، مقدار درآمد شما از منابع خارج از کانادا، اعتبار و کردیت بانکی، ارائه سایر اسناد ملکی و مالی و غیره بخشی از این پروسه هستند.

برهمین اساس، اگر آشنایی و تجربه کافی در مورد شرایط اخذ وام بانکی ندارید، حتماً از مشاوره وکیل در این مورد استفاده کنید، به قوانین درآمدی مورد نیاز بانک توجه کرده و به اصطلاح بی‌گدار به آب نزنید!

پیدا کردن ملک مورد نظر

یکی دیگر از نکات مهم راهنمای خرید ملک در کشور کانادا توجه به این موضوع است که به دنبال چه نوعی از ملک در این کشور هستید که می‌تواند شامل خانه‌های Detached، خانه‌های Townhouse، آپارتمان، ملک تجاری، زمین و یا موارد دیگر باشد.

حتماً در زمان جستجو برای ملک مورد نظر خود از مقدار نهایی پولی که می‌خواهید برای خرید پرداخت کنید، مطمئن شوید. اینکه آیا شرایط شما مناسب دریافت وام بانکی از بانک‌های داخلی کشور کانادا هست و یا اینکه ملزم به پرداخت تمام وجه خرید خانه به صورت نقدی و از طریق کردیت کارت هستید.

شما این امکان را دارید تا به صورت حضوری در جستجوی خانه در کانادا بوده و یا از خدمات وبسایت‌های مناسب این کار مثل realtor.ca برای دیدن کیس‌های مناسب خرید ملک در کانادا استفاده کنید.

استخدام یک وکیل مجرب

شما این امکان را دارید تا بعد از انجام کارهای اولیه و مورد نیاز مثل اخذ ویزا، جستجوی ملک و یا صحبت اولیه با مالک و آژانس املاک یک وکیل برای انجام الباقی امور استخدام کنید. ولی معمولاً جزئیات خرید ملک در کشوری خارجی فراتر از تحقیقات اولیه و مطالعه راهنمای خرید خانه در کانادا بوده و بهتر است از همان ابتدای کار یک وکیل برای انجام صفر تا صد امور خرید ملک بگیرید.

به طور معمول، وظایف وکیل شامل بررسی اسناد و مدارک ملکی، جستجوی title search برای اطلاع از هویت مالک واقعی ساختمان، امور ثبت اسناد، پیگیری و مراقبت از مراحل انتقال وجه از نام خریدار به فروشنده و از همه مهم‌تر، جلوگیری از بروز هرگونه کلاهبرداری و افتادن در تله‌های متداول این بازار می‌شود.

این درست است که استخدام یک وکیل و مشاور با تجربه برای شما هزینه بردار خواهد بود، اما مطمئن باشید که انجام این کار ریسک را به حداقل رسانده و به نوعی دیگر موجب صرفه جویی در زمان و هزینه شما می‌شود.

به عنوان یک ایرانی و یک غیر ساکن و غیر شهروند در کشور کانادا، حتماً به سراغ وکیلی بروید که با پیچیدگی‌ها و قوانین مالکیت اموال در خارج از کشور آشنایی داشته باشد. این افراد می‌توانند به شما در تمامی زمینه‌های عقد قرارداد، انتقال سند و انتقال وجه برای خرید ملک مشاوره تخصصی داده و کمک کنند.

فهرست هزینه‌های خرید خانه در کانادا

اگر بالاخره موفق به پیدا کردن مورد مناسب خرید و هماهنگ با بودجه و موجودی خود در کشور کانادا شدید، حتماً باید موارد جانبی مختلفی را در هنگام معامله لحاظ کنید. در این مورد می‌توانید از کمک آژانس املاک و یا وکیل خود استفاده نمایید. این فاکتورهای هزینه‌بردار شامل موارد زیر می‌شوند:

  • وجه خرید ملک
  • مالیات انتقال ملک یا زمین که در هر استان کانادایی متغیر است
  • کارمزدهای احتمالی ارزیابی بانکی
  • هزینه‌های بازرسی و ارزیابی خانه

از نکات بسیار مهم راهنمای خرید آپارتمان در کشور کانادا این است که انجام مورد آخر از سوی دولت الزامی نیست، اما به نفع شما است که بدون قبول هرگونه ریسکی این کار را انجام داده و بعد از آن خرد را نهایی کنید.

بهتر است برای انتخاب مسئول ارزیابی اولیه خانه کمی صبور باشید و به گزینه پیشنهادی فروشنده توجه نکنید، بلکه می‌توانید از طریق وبسایت cahpi.ca به مقصود خود برسید.

سایر موارد قابل توجه و هزینه‌بردار به شرح زیر هستند:

  • بیمه مسکن – معمولاً جزو شروط اصلی وام دهنده بیمه کردن خانه است
  • هزینه‌های اجرایی و قانونی
  • مالیات کالا و خدمات GST خانه نوساز و یا مالیات بر فروش هماهنگ HST
  • در صورت خرید خانه در منطقه Greater Golden Horseshoe انتاریو،ملزم به پرداخت مالیات NRST 15 درصدی هستید
  • انواع دیگری از هزینه‌های پایانی قرارداد closing fees که شامل گواهی condominium estoppel و یا مالیات شهر و شهرستان می‌شود
  • هزینه و کارمزد جا به جایی وجه نقد از کشور مبدا به مقصد

انتخاب آژانس املاک در کانادا

در مبحث راهنمای خرید خانه در کانادا باید به این موضوع اشاره کنیم که انتخاب بخش معاملات ملکی و یا همان آژانس املاک در کانادا به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

  • در شورای املاک و مستغلات یا معادل آن برای استان مورد نظر ثبت شده است
  • در مورد تمامی مناطق و محله اطلاعات کافی داشته باشد
  • دارای تخصص و تبحر در امر آماده سازی معامله به نمایندگی از خریدار باشد
  • دارای تجربه کافی بوده و یا معاملات ملکی تمام وقت در این کشور باشد
  • توسط وکیل و یا آشنایی که از خدمات آن استفاده کرده پیشنهاد شده باشد و از نظرات مثبتی برخوردار باشد

روند پیشنهاد خرید ملک در کانادا

زمانی که شما و معاملات ملکی realtor به این نتیجه رسیدید که ملک و خانه مورد نظرتان را در کانادا پیدا کرده‌اید، آژانس معاملات ملکی باید یک پیشنهاد را آماده کرده و برای فروشنده ارسال کند.

البته قبل از ارائه آفر، حتماً وجه مورد نیاز خرید ملک را آماده کرده و به حساب بانکی معتبر شخصی در کانادا انتقال دهید. چون ممکن است تائید نهایی وجه انتقال داده شده بین 2 تا 3 هفته زمان ببرد. این پیشنهاد معمولاً شامل جزئیات زیر می‌شود:

  • مبلغ پیشنهادی شما برای خرید ملک
  • هر اقلامی که می‌خواهید با خرید خانه لحاظ شود از جمله لوازم خانگی یا مبلمان
  • مبلغ سپرده
  • جزئیات هر نوع وامی که قرار است برای این ملک دریافت کنید
  • بازه زمانی بسته شدن روند فروش (معمولاً بین 60 تا 90 روز)
  • مدت زمانی که این پیشنهاد دارای اعتبار است
  • سایر شرایط و پیشنهادات: برای مثال می‌‎توانید بعد از بازدید از خانه به این موضوع اشاره کنید که حتماً پیش از تسویه مبلغ خانه، مشکلاتی مثل شکستگی حصار حیاط، وضعیت درب‌ها و چکه لوله آب رفع شود.

عموماً از شما انتظار می‌رود که 10 درصد از مبلغ کل خرید ملک در کشور کانادا را به عنوان سپرده ارائه کنید، البته این مقدار وجه در صورت موفق نبودن روند خرید به شما بازگردانده می‌شود.

افتتاح حساب بانکی در کانادا

یکی از سوالات متداول راهنمای خرید ملک در کانادا این است که آیا نیازی به افتتاح حساب بانکی در این کشور وجود دارد و یا می‌توان صفر تا صد آن را از طریق وجه نقدی انجام داد؟ در جواب باید بگوییم که چنین چیزی معقول و منطقی نبوده و شما نیاز دارید تا برای پیدا کردن خانه مورد نظر و افتتاح حساب بانکی، برای حداقل دو مرتبه به کشور کانادا سفر کنید.

یعنی از لحاظ امنیتی، انتقال مقدار زیادی از پول از حساب خریدار به فروشنده، آن هم از یک حساب ناشناخته به کانادا منطقی و عقلانی نبوده و احتمالاً شامل کارمزد زیادی می‌شود. برای همین، شما باید با راهنمایی وکیل و کارشناس مربوطه، یک حساب بانکی کانادایی باز کنید، تا از این طریق قادر به جا به جایی و تبدیل وجه ریالی به دلاری و انتقال آن به حساب خارجی شده و در صورت تمایل برای امور دیگری مثل درخواست وام و غیره اقدام کنید.

قیمت خرید خانه در کانادا

اکنون که با جزئیات کلی راهنمای خرید خانه در کشور کانادا آشنا شدید، حتماً این سوال در ذهن تان نقش بسته که ارزانترین خانه در کانادا چه قیمتی دارد و به طور کلی شرایط قیمت گذاری خانه در این کشور به چه صورت است؟

طبق اطلاعات ارائه شده در وب سایت canadabuzz، قیمت ملک و خانه در کشور کانادا به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع خانه
  • شرایط آب و هوا در طول سال
  • نزدیکی به مراکز خرید و امکانات رفاهی و شهری

یعنی اگر بخواهید شرایط آب و هوا را در اولویت انتخاب و خرید خانه در کشور کانادا قرار دهید، با کمی تحقیق متوجه این موضوع می‌شوید که استان‌های منیتوبا و پرینس ادوارد آیلند دارای سرمای بسیار سخت و سرد زمستانی هستند و به همین خاطر میانگین قیمت خانه در این نقاط پایین بوده و در حدود 488 هزار دلار کانادا است.

یکی از موارد مهم در هنگام خرید خانه در کشور کانادا، اطلاع از تایپ‌های مختلف خانه است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • خانه تکی Detached: گران‌ترین نوع خانه در کانادا که دارای فضای باز و زمین در تمامی جوانب است.
  • خانه نیمه مجزا Semi-detached: ملک‌هایی که در زمین‌های متفاوت ساخته شده، اما دارای یک دیوار مشترک و حتی فضای پارکینگ مشترک هستند.
  • خانه Townhouse: این نوع از خانه‌ها دارای دیوارهای مشترک با سازه‌های دیگر بوده و از چندین ورودی برخوردار هستند.
  • خانه Condominiums/Condos: به واحدی از آپارتمان در یک ساختمان گفته می‌شود.
  • خانه Duplex/Triplex: خانه‌ای که در ظاهر یک ملک واحد است، اما در واقع در چندین واحد مجزا بازسازی شده و امکان اجاره واحدهای اضافی در آن وجود دارد.

برای بررسی قیمت خرید خانه در کشور کانادا اول به سراغ وبسایت numbeo می‌رویم که در آن میانگین تقریبی اجاره خانه و قیمت خرید آپارتمان به ازای هر متر ارائه شده است. در حال حاضر، هزینه تقریبی اجاره خانه در کشور کانادا به شرح زیر است:

  • آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر: ماهانه 1528 دلار کانادا
  • آپارتمان تک خوابه در حومه شهر: 1285 دلار
  • آپارتمان 3 خوابه مرکز شهر: 2554
  • آپارتمان 3 خوابه حومه شهر: 2157

این در حالی است که هزینه تقریبی خرید هر متر خانه در این کشور به شرح زیر است:

  • هر مترمربع آپارتمان در مرکز شهر: 9097
  • هر مترمربع آپارتمان در حومه شهر: 6381

اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به قیمت خرید خانه در کانادا در مناطق مختلف این کشور اشاره داشته باشیم، بد نیست نگاهی به آمار ارائه شده وب سایت canadabuzz بیاندازیم:

  • میانگین هزینه خرید خانه در بریتیش کلمبیا: 736 هزار دلار
  • ونکوور: جزو پرجمعیت‌ترین و گران‌ترین شهرهای کانادا با میانگین قیمتی 1.036.000
  • ویکتوریا و کلونا: 630 تا 650 هزار دلار
  • انتاریو: 594 هزار دلار
  • تورنتو: یکی دیگر از مناطق گران برای خرید ملک با میانگین قیمتی 870 هزار دلار
  • همیلتون: 550.000
  • اتاوا: 400.000
  • آلبرتا:353.000
  • کلگری: 410.000
  • ادمونتون: 300.000
  • لث‌بریج: 220.000
  • کبک: 340.000
  • مونترال:435.000
  • منیتوبا:295.000
  • وینیپگ:270.000
  • برندون: 260.000
  • ساسکاچوان: 271.000
  • رجینا: 250.000
  • پرینس آلبرت: 220.000
  • نوا اسکوشیا: 266.000
  • هلیفکس: 331.000
  • سیدنی: 150.000
  • نیوفاندلند و لابرادور:263.000
  • سنت جان: 275.000
  • ماونت پرل: 250.000
  • پرینس ادوارد آیلند:243.000
  • شارلوت تاون: 250.000
  • نیوبرانزویک: 183.000
  • مانکتون: 180.000
  • سنت جان: 163.000
  • فردریکتون: 198.000

در جمع بندی کلی راهنمای خرید خانه در کانادا باید به این موضوع اشاره کنیم که براساس اطلاعات ارائه شده در بالا، حداقل مبلغ مورد نیاز برای خرید خانه در کشور کانادا و شهری مثل سیدنی 150 هزار دلار کانادایی بوده که براساس قیمت روز چیزی در حدود 3.300.000.000 میلیارد تومان ایران می‌شود.

با در نظر گرفتن این موضوع که خرید خانه در این کشور به هیچ وجه موجب اخذ کارت اقامت PR و یا تسهیل در دریافت ویزای کانادا نمی‌شود، بهتر است در مورد سرمایه‌گذاری و خرید ملک در خارج از کشور کمی تغییر نگرش داشته و در مورد مقاصدی که دارای مزایای بیشتر هستند از جمله یونان، ترکیه و یا اسپانیا تحقیق کنید.

شما این امکان را دارید تا در این رابطه از مشاوره و خدمات تخصصی موسسه مهاجرتی نیلگام استفاده کرده و بهترین تصمیم‌گیری را برای آینده خود و خانواده تان بگیرید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *