مهاجرت, ویزا

تبدیل ویزای توریستی به کاری کانادا برای ایرانیان

طبق آخرین اعلامیه‌های اداره مهاجرت، تبدیل ویزای توریستی به کاری در خاک کانادا با در نظر گرفتن شرایطی مشخص در بازه زمانی معینی امکان‌پذیر شده است؛ بنابراین طبق این اعلامیه می‌توان دریافت ویزای توریستی کانادا را نیز یکی از مسیرهای رسیدن به اقامت دائم کانادا در نظر گرفت. طبق قوانین جدید مهاجرتی، متقاضیان مهاجرت به کانادا می‌توانند با یافتن شغل و دریافت ورک پرمیت نوع اقامت خود را از داخل خاک کانادا تغییر دهند. نحوه تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا برای ایرانیان را در ادامه این مقاله از سایت موسسه مهاجرتی نیلگام مطالعه کنید.

نحوه تبدیل ویزای توریستی به کاری در کانادا

به طور کلی، در قوانین مهاجرتی کانادا امکان تبدیل مستقیم یک ویزا به نوع دیگری از ویزا و اقامت امکان‌پذیر نیست؛ اما به تازگی دولت شرایط جدیدی را در نظر گرفته است که این غیر ممکن را ممکن کرده است. طبق آخرین به‌روزرسانی قوانین مهاجرتی کانادا، دولت برای جبران کمبود نیروی کار خود به گردشگرانی که واجد شرایط باشند و شغل مناسبی در خاک کانادا یافته باشند، مجوز کار یا به اصطلاح ورک پرمیت ارائه می‎دهد.

بنابراین اگر هدف شما از اخذ ویزای توریستی کانادا یافتن شغل و رسیدن به ورک پرمیت است، باید پیش از ورود به کانادا در مورد نحوه پیدا کردن شغل و گرفتن پیشنهاد شغلی یا همان جاب آفر از کارفرمایان کانادایی تحقیق و شرایط و روند درخواست خود را مطالعه کنید تا بتوانید تبدیل ویزای توریستی کانادا به کاری را در زمان درست و در خاک کانادا انجام دهید. آیا مهارت و سابقه کاری شما برای یافتن شغل در کانادا کافی‌ست؟

طبق این بیانیه که در ۷ اکتبر ۲۰۲۲ از سوی دولت کانادا به تصویب رسید، افرادی که  از تاریخ ۱ مارچ ۲۰۲۳ تا تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۴، با ویزای توریستی وارد خاک این کشورشده‌اند، می‌توانند ویزای ویزیتوری خود را تمدید یا به سایر ویزاهای کانادا تبدیل کنند. دولت کانادا پردازش درخواست ایرانی‌ها را در اولویت قرار داده است و رسیدگی به پرونده‌ها را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد.

بنابراین پیش از هر چیز کلیک کنید و قوانین و شرایط ویزای توریستی کانادا را به دقت مطالعه کنید تا اولین شرط این روش مهاجرتی موقت را به‌دست آورید. همکاران ما در موسسه مهاجرتی نیلگام شما را در این مسیر یاری می‌دهند تا از تجربه چندساله آن‌ها در زمینه ویزای کانادا استفاده و مسیر پیش رو را هموار کنید. در ادامه مراحل تبدیل ویزای توریستی کانادا به کاری را مرور خواهیم کرد.

  1.  اخذ ویزای توریستی کانادا

پس اولین مرحله برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به کاری این است که در لحظه ثبت درخواست با مجوز اقامت موقت معتبر که همان ویزای ویزیتوری‌ست، در خاک کانادا حضور داشته باشید و پاسپورت ایرانی‌تان اعتبار داشته باشد. در این صورت متقاضی در خاک کانادا حضور دارد و می‌تواند برای یافتن شغلی مناسب اقدام کند.

این مرحله شباهت بسیار زیادی به ویزای همراه دانشجویی دارد؛ دانشجو با دریافت پذیرش تحصیلی از موسسه آموزشی معتبر برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام می‌کند و همسر دانشجو نیز با به عنوان همراه با مجوز اپن ورک پرمیت وارد خاک کانادا می‌شود و از داخل خاک کانادا برای یافتن شغل اقدام می‌کند. تفاوت مجوز اپن ورک پرمیت و کلوز ورک پرمیت را در این مقاله مطالعه کنید.

دریافت ویزای توریستی کانادا شرایط و ضوابط خود را دارد و رسیدگی به پرونده درخواست هم زمان می‌برد؛ این دوره، فرصت مناسبی برای بهبود مهارت زبان است. همان‌طور که می‌دانید داشتن مهارت و تسلط کافی به زبان انگلیسی یا فرانسوی یکی از شرایط یافتن شغل و مجاب کردن کارفرمایان کانادایی‌ست.

پروسه پیدا کردن کار در کانادا کاملا رقابتی‌ست؛ اغلب مهاجران از سایر کشورها به کانادا تسلط کافی به زبان انگلیسی دارند، به همین دلیل، عرصه رقابت برای ایرانی‌ها کمی دشوار و پیچیده است. بنابراین اگر قصد مهاجرت به کانادا از طریق کار یا حتی تحصیل را دارید، باید برنامه‌ریزی درست و طولانی‌مدتی را پیش از اقدام در نظر بگیرید.

کانادا دو زبان ملی دارد؛ در برخی شهرها مانند شهرهای استان کبک به زبان فرانسوی صحبت می‌شود اما در بیشتر شهرها زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق شهر و استان مورد نظرتان برای زندگی، بهتر است زبان ملی کانادا را بدانید تا یافتن شغل مسیر هموارتری داشته باشد.

  1.  دریافت پیشنهاد شغلی یا جاب‌آفر

متقاضی تبدیل ویزای توریستی کانادا به کاری پس از استقرار در خاک این کشور باید شغل مناسب با سابقه شغلی و تحصیلی خود بیابد تا بتواند ورک پرمیت دریافت کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم پیش از ثبت درخواست ویزای توریستی کانادا با هدف تبدیل آن به ویزای کاری کانادا، شرایط خود را بر اساس استاندارهای این کشور بسنجید و ارتقا دهید.

سایت‌های کاریابی متعددی وجود دارد که دسترسی به آن‌ها برای تمامی کاربران اینترنت مهیاست؛ با مطالعه این سایت‌ها با شرح شغلی، مهارت‌های مورد انتظار کارفرماهای کانادایی و فرصت‌های مشابه با تجربه و سابقه شما آشنا خواهید شد. کارشناسان اجرایی و مشاوران موسسه مهاجرتی نیلگام آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما در زمینه شرایط یافتن پیشنهاد شغلی یا جاب‌آفر کانادا هستند.

یکی از نکاتی که در این مرحله باید به آن توجه داشت، نیاز بازار کار کانادا به سابقه و تجربه شماست. معمولا دولت هر ساله لیست مشاغل مورد نیاز کانادا یا ناک NOC را منتشر می‌کند تا برنامه‌های مهاجرتی بر اساس این مشاغل نیروی کار مورد نیاز را جذب کنند. اگر تخصص و سابقه شما در این لیست قرار گرفته باشد، شانس بیشتری در یافتن شغل مناسب خواهید داشت.

توجه داشته باشید که برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به کاری باید به موقع اقدام کرد؛ چرا که بررسی پرونده درخواست هم زمان مشخصی نیاز دارد و از طرف دیگر، اعتبار ویزای توریستی هم موقت است. بنابراین باید در مدتی که ویزای توریستی اعتبار دارد، شغل مناسب را یافت و مصاحبه موفقیت‌آمیزی با کارفرمایی کانادایی داشت تا بتوان پیش از پایان اعتبار ویزای ویزیتوری کانادا برای تبدیل نوع اقامت اقدام کرد.

در صورت جلب نظر کارفرمای کانادایی، کارفرما درخواست گواهی LMIA یا تاییدیه ارزیابی تاثیر بازار کار کانادا یا Labour Market Impact Assessment می‌کند. این تاییدیه مجوزی‌ست که دولت برای کارفرمای کانادایی و به جهت جذب نیروی کار خارجی صادر می‌کند. در واقع در این گواهی حضور نیروی کار خارجی در کانادا و تاثیر آن در بازار کار این کشور بررسی می‌شود و ابزاری برای حمایت از حقوق کار برای شهروندان کاناداست. دریافت تاییدیه LMIA برای دریافت مجوز کار یا ورک‌پرمیت ضروری‌ست.

رزومه شغلی و تحصیلی شما باید ثابت کند که بهترین گزینه برای فرصت شغلی ارائه شده در کانادا هستید و هیچ شهروند یا مقیم کانادایی نمی‌تواند جای شما را بگیرد. همان‌طور که گفتیم، تبدیل ویزای توریستی کانادا به کاری از داخل خاک کانادا تا تاریخ مشخص‌شده به‌صورت محدود از سوی دولت انجام می‎شود و در صورتی دولت کانادا این فرصت را تمدید نکند، دارنده ویزای توریستی باید کانادا را ترک کند و از کشور مبدا درخواست ورک پرمیت را ارسال کند.

  1.  دریافت مجوز کار یا ورک پرمیت

پس از یافتن شغل مناسب با مهارت و دریافت تاییدیه LMIA نوبت به ثبت درخواست مجوز کار یا ورک پرمیت می‌رسد. ثبت درخواست در حال حاضر به سه روش امکان‌پذیر است. روش متدوال تکمیل فرم آنلاین در سایت اداره مهاجرت است، روش دوم ثبت درخواست به صورت کاغذی و مکاتبه و روش سوم فلگپولینگ.

ثبت درخواست ورک‌پرمیت به صورت آنلاین:

برای ثبت آنلاین درخواست ورک پرمیت باید در سایت اداره مهاجرت  IRCCحساب کاربری ایجاد، فرم درخواست تکمیل و به همراه مدارک مورد نیاز ارسال کنید. ایجاد حساب کاربری در در سایت اداره مهاجرت کانادا به این ترتیب است:

  1.  پذیرش ضوابط استفاده از GCKey
    2.    وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور GCKey
    3.    تعیین سوال و جواب‌های امنیتی برای بازیابی کلمه عبور GCKey در آینده
    4.    پذیرش ضوابط و شرایط استفاده از حساب کاربری در سایت اداره مهاجرت کانادا
    5.    وارد کردن اطلاعات هویتی مانند نام و نام خانوادگی حقیقی
    6.    وارد کردن آدرس ایمیل
    7.    انتخاب زبان مورد نظر
    8.    تعیین سوال و جواب‌های امنیتی برای بازیابی حساب کاربری در صورت نیاز

پس از ایجاد حساب کاربری، نوبت به تکمیل فرم می‌رسد. در این فرم اطلاعاتی مانند وضعیت اقامتی فعلی (توریستی، تحصیلی و …)، نوع درخواست (قصد گرفتن مجوز کار را انتخاب کنید)، مشخصات همراه (همسر و فرزندان)، مشخصات وکیل (درصورتی که وکیل دارید) و اطلاعات تماس مورد نیاز است.

در مرحله‌ بعد باید هزینه‌های مربوط به درخواست ورک پرمیت پرداخت شود؛ در حال حاضر هزینه درخواست ورک‌پرمیت برای هر فرد، ۲۵۵ دلار کاناداست که طبق این بیانیه درخواست ورک پرمیت برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به کاری برای ایرانیان تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ رایگان است.

در پایان باید مدارک بارگذاری و ثبت درخواست نهایی شود. در این روش هم ثبت درخواست و هم پیگیری آن آسان‌تر است، اما از طرف دیگر پردازش پرونده معمولا پروسه طولانی‌تری دارد. بنابراین اگر مدت اعتبار ویزیتور ویزای شما کفاف این زمان را نمی‌دهد، بهتر است روش‌های دیگر را امتحان کنید. چراکه باید حداقل ۱۵۹ روز تا شش‌ماه از پس‌انداز خود خرج کنید!

ثبت درخواست ورک‌پرمیت به صورت کاغذی:

با اینکه ثبت درخواست ورک‌پرمیت به صورت کاغذی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درخواست برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به کاری است، اما از روش آنلاین پروسه کوتاه‌تری دارد. برای شروع باید اپلیکیشن مربوطه را از سایت اداره مهاجرت کانادا دانلود، تکمیل و ثبت کنید. توجه داشته باشید که باید در انتها، گزینه Validate را بزنید تا کار را نهایی کرده باشید. پس از آن بارکدی نمایش داده می‌شود که برای پیگیری مراحل مورد نیاز است؛ پس این بارکد را در کامپیوتر شخصی یا گوشی ذخیره داشته باشید. فرم را پرینت و امضا کنید و تاریخ را دستی بنویسید.

در این مرحله نوبت به پرداخت هزینه پردازش درخواست می‌رسد؛ با آدرس ایمیل، پرینتر و کارت بانکی معتبر، می‌توانید به درگاه پرداخت آنلاین مراجعه کنید و بعد از واریز هزینه رسید را پرینت بگیرید. درپایان رسید را به‌همراه نسخه رسمی درخواست و بارکد برای اداره مهاجرت IRCC همراه با بارکد ارسال کنید و نسخه‌ای را تا پایان مراحل نگه‌دارید.

ثبت درخواست ورک‌پرمیت به صورت فلگ پولینگ (Flagpoling)

با توجه به ارزش زمان برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به کاری، سریع‌ترین راه ثبت درخواست ورک‌پرمیت به صورت فلگپولینگ است. در این روش، باید به‌صورت حضوری مدارک مورد نیاز درخواست ورک پرمیت را به یکی از مرزهای مشترک کانادا و آمریکا ببرید و از طریق پلیس CBSA اقدام کنید.

در مرزهای مشترک میان کشورهای آمریکا و کانادا فضایی وجود دارد که باید به آنجا وارد و خارج شوید؛ با این کار گویی از مرز کانادا خارج و دوباره وارد خاک کانادا شده‌اید؛ به این حرکت فلگپول (Flagpole) گفته می‌شود. پس از ورود مجدد به مرزهای کانادا آفیسر مرزی شرایط و مدارک را بررسی و تنها چند ساعت بعد نتیجه درخواست ورک پریمت را اعلام می‌کند!

ارائه کامل مدارک مورد نیاز مانند مدارک هویتی، شغلی و مالی، جاب‌آفر و قرارداد کاری با کارفرمای کانادایی، تاییدیه LMIA (در صورت نیاز شغل شما) و … در این روش بسیار مهم است. در غیر این صورت درخواست شما رد خواهد شد.

توجه داشته باشید که گرفتن ورک پرمیت از طریق تبدیل ویزای توریستی کانادا ریسک زیادی دارد. با توجه به اهمیت زمان، تعدد و طولانی‌بودن پروسه پردازش درخواست‌ها (LMIA و ورک‌پرمیت) از یک طرف و اعتبار محدود ویزای توریستی از طرف دیگر، موقعیت متقاضی را به خطر می‌اندازد.

اما در صورتی که طبق برنامه پیش بروید می‌توانید از مزایایی همچون خدمات درمانی مقرون‌به‌صرفه، کار و زندگی در یکی از بهترین کشورهای جهان با شاخص‌های کیفی بالا و … بهره‌مند شوید. افزون بر این، با دریافت ورک‌پرمیت و اشتغال به کار در کانادا امکان اخذ اپن ورک پرمیت برای همسر هم وجود دارد و می‌توان به گرفتن اقامت دائم کانادا فکر کرد.

در این صورت تحصیل فرزندان در مدرسه‌های دولتی هم رایگان خواهد بود و امکان پیوستن سایر اعضای خانواده هم وجود دارد. پس معطل نکنید و با مشاوره همکاران ما در بخش اقامتی کانادا در موسسه مهاجرتی نیلگام برای رسیدن به کارت اقامت کانادا، شهروندی و پاسپورت کانادایی زمان را از دست ندهید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *