مهاجرت, مهاجرت با کارآفرینی, مهاجرت کاری

استارتاپ چیست؟ صفر تا صد راه اندازی استارتاپ

خیلی از افراد آشنایی چندانی با واژه استارت آپ و یا استارتاپ نداشته و نمیدانند کسب و کار نوآورانه به چه میزان میتواند راه آنها را برای ورود به یک کشور دیگر راحت کند. بنابراین تصمیم گرفتیم این پُست از مجله موسسه مهاجرتی نیلگام را به توضیح درباره اینکه استارتاپ چیست و چگونه میتوان یک استارت آپ راه اندازی کرد اختصاص دهیم.

اگر جزو افرادی هستید که مشتاق به کسب اطلاعات روز دنیاست، دارای روحیه کارآفرینی بوده و ایده‌های کاری جذابی در سر دارد و یا سابقه مدیریت یک کسب و کار نوپا را از قبل داشته و در فکر مهاجرت از طریق کار و کارآفرینی به کشورهای پیشرفته دنیا است، چند دقیقه از زمان ارزشمندتان را به خواندن مطلب استارتاپ چیست و صفر تا صد راه اندازی استارتاپ اختصاص دهید تا در لابه لای توضیح جزئیات جذاب این پدیده نسبتاً جدید و نوآورانه، گزینه‌های اخذ ویزای استارت آپ را نیز در اختیار شما قرار دهیم.

استارتاپ چیست؟

در جواب این سوال که استارتاپ چیست باید بگوییم که استارت آپ به کمپانی و شرکتی گفته می‌شود که در مراحل ابتدایی کاری و عملیاتی خود قرار دارد. استارتاپ‌ شرکتی است که توسط یک یا چند کارآفرین تاسیس می‌شود؛ افرادی که می‌خواهند یک محصول نهایی و یا خدمات را به خوبی توسعه داده و عرضه کنند و این اعتقاد را دارند که تقاضای بسیار خوبی برای محصول و یا خدمات مذکور در بازار کار وجود دارد.

عبارت استارت آپ یک موضوع و فاز دائمی برای یک کسب و کار و تجارت نیست و فقط به مشاغل حوزه فناوری و به اصطلاح Tech مربوط نمی‌شود.

معمولاً استارتاپ‌ها دارای نیروی کار کمتر و پتانسیل رشد بیشتری نسبت به رقبای کاری خود هستند. آنها قرار است محصول یا خدمتی با جذابیت گسترده ارائه دهند که یا هنوز وجود ندارد و یا اینکه قرار است مشکلی را بهتر از گزینه های موجود در بازار کار برای مشتریان حل کند.

این قسم از کمپانی‌ها که به شرکت‌های استارت آپی معروف هستند، معمولاً کار خود را با هزینه بالا و سرسام آور شروع کرده و در مقابل درآمد کمی دارند! به همین خاطر، اغلب مشاغل استارتاپی به دنبال یک یا چند منبع خارجی سرمایه‌گذاری برای رشد و ارتقاء شرایط فعلی کار خود هستند.

این شرکت‌ها بر روی یک محصول و خدمات واحد تمرکز کرده و قصد دارند تا آنرا در موعدی تعیین شده به بازار عرضه کنند، در اغلب اوقات، این دسته از شرکت‌ها دارای بیزینس مدل (مدل کسب و کار کامل و توسعه یافته‌ای نبوده و در اکثر اوقات از کمبود سرمایه کافی برای رفتن به لول و مرحله بعدی رنج می‌برند، برای همین دست به دامان سرمایه‌های خارجی می‌شوند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برندهای بزرگ و پولساز کنونی دنیا مثل فیسبوک، آمازون، اپل، نتفیلیکس و یا گوگل، زمانی استارتاپ‌های کوچکی بودند که با کار و تلاش فراوان، ایده اولیه خود را گسترش داده و با جذب نیروی کار، توسعه شرکت و جذب سرمایه‌های خارجی، به برند‌های میلیارد دلاری و بسیار مشهور کنونی در دنیا بدل شده‌اند.

به بیانی ساده، فاکتورهای شخصیتی یک شرکت استارتاپی موفق شامل موارد زیر می‌شود:

  • دارای خلاقیت فراوان
  • دارای قدرت حل مسئله و مشکل
  • توانایی رشد سریع
  • مقیاس پذیر
  • داشتن جسارت کافی برای برهم زدن تمامی معادلات موجود در بازار(روال‌های مرسوم و کهنه)

حقایق استارت آپی

اکنون که فهمیدید استارتاپ چیست ، بد نیست تا پیش از ورود به جزئیات مختلف مشاغل استارت آپی، با حقایق آن آشنا شوید:

  • در مشاغل استارتاپی، کارآفرینان و بنیانگذاران سرمایه اولیه شروع کار را فراهم کرده و سعی می‌کنند تا برای جلوگیری از شکست و خالی شدن زودتر از موعد جیب شرکت، از سرمایه‌گذاری‌های خارجی استفاده کنند.
  • این سرمایه‌ها می‌تواند شامل مواردی مثل دوستان و خانواده، تامین مالی جمعی، وام بانکی و سرمایه گذاران خطرپذیر باشد
  • مشاغل استارت آپی از ریسک بالایی برای شکست خوردن برخوردار هستند، اما در عین حال می‌توانند به یک محل کار ویژه و با مزایای استثنایی برای کار تبدیل شده و با تمرکز بر خلاقیت و نوآوری، فرصت‌های ایده‌آلی برای یادگیری را برای نیروی کار فراهم کنند
  • یک شرکت استارتاپی باید محل کسب و کار و ساختار قانونی خود را نیز در نظر گرفته و برای پیشبرد کار، به سازمان‌های مربوطه ارائه دهد.
  • استارتاپ‌ها شرکت‌هایی هستند که می‌توانند به سرعت رشد کرده و به مدارج بالاتر بروند و محدودیت جغرافیایی نیز نداشته باشند.
  • هزینه‌های اغلب کسب و کارهای استارت آپی بیشتر از درآمدشان بوده و به همین خاطر نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارند. در واقع بدون کسب سرمایه‌گذار خارجی امکان توسعه و ورود به بازار کار و ارائه محصول نهایی در اکثر اوقات ممکن نیست.
  • بعضی اوقات، یک استارت آپ حول محور استراتژی خروج ساخته و طراحی می‌شود، یعنی با رسیدن به هدف فروش تعیین شده اولیه، این شرکت به سازمانی بزرگتر و تواناتر فروخته خواهد شد.
  • بسیاری از صاحبان استارتاپ به عنوان کارآفرینان چندگانه شناخته می‌شوند. آنها وقت و سرمایه و ایده اولیه شروع استارت آپ را ارائه داده و بعد از به حرکت درآمدن چرخ‌های شرکت استارتاپی، مسئولیت‌های روزانه شان را به افراد واجد شرایط دیگر واگذار کرده و خود را برای شروع و اجرای یک پروژه جدید استارت آپی آماده می‌کنند.

پیش از اینکه بخواهیم بعد از مبحث” استارتاپ چیست “به موارد دیگر استارت اپ از جمله انواع آن، انواع سرمایه گذاری در استارت آپ و یا صفر تا صد راه اندازی استارتاپ بپردازیم، باید به این موضوع اشاره کنیم که داشتن توانایی کارآفرینی در مقیاس بین‌المللی و جهانی یک مزیت بسیار ویژه برای فرد بوده و می‌تواند به موضوع بسیار جذابی مثل ویزای استارتاپ کانادا منتهی شود.

یعنی به جای اینکه خود را محدود به منابع مالی بومی کرده و با برخی از سیاست‌های نوپا و حتی غلط حوزه استارت آپ در داخل کشور دست و پنجه نرم کنید، می‌توانید ایده کاری و بیزینس پلن خود را به سازمان‌های استارتاپی مورد تائید دولت کانادا ارائه داده و با جذب تائیدیه و سرمایه اولیه، مسیر مهاجرت بلند مدت خود و اعضای خانواده به کشور کانادا، کارآفرینی و پیشرفت را برای خودتان هموار کنید.

اگر مایل هستید تا در مورد جزئیات این طرح جذاب استارت آپی بیشتر بدانید و در صورت داشتن شرایط لازم، برای اپلای و راه اندازی استارتاپ اقدام کنید،کافیست تا با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی نیلگام تماس گرفته و با رزرو وقت مشاوره، از تمامی خدمات در دسترس مهاجرتی و استارتاپی این مجموعه باخبر شده و در صورت تمایل، از آنها استفاده نمایید.

مزایا و معایب مشاغل استارتاپی

به طور خلاصه مزایای کسب و کارهای استارت آپی شامل موارد زیر می‌شود:

  • وجود فرصت‌های بیشتر برای یادگیری
  • افزایش مسئولیت در کارکنان
  • وجود انعطاف بیشتر
  • مزایای کار در محیطی آزاد و بدون وجود قوانین خشک و سرسختانه
  • تشویق نوآوری و خلاقیت فردی
  • ساعت‌های کاری شناور

اما در نقطه مقابل، معایب این نوع از کارها به شرح زیر است:

  • ریسک بالای شکست
  • نیاز مبرم به داشتن سرمایه گذار خارجی و امکان اتمام بودجه در میانه راه
  • استرس بالا
  • محیط رقابتی بازار کار و سختی‌های موجود برای بقاء

منابع مالی در استارتاپ

طبق اطلاعات ارائه شده در وب سایت معتبر forbes، انواع منابع مالی شرکت‌های استارت آپی شامل موارد زیر می‌شود:

  • عموماً یک مرحله و یا دور مقدماتی وجود دارد که به عنوان بوت استرپینگ شناخته می‌شود و در آن بنیانگذاران، دوستان و خانواده آنها در کسب و کار استارت آپی مورد نظر سرمایه‌گذاری می کنند.
  • بعد از این مرحله، نوبت به گزینه seed funding می‌رسد که در آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری قوی که به angel investors معروف هستند در شرکت‎‌های نوپا و آینده‌دار حوزه استارت آپ سرمایه گذاری می‌کنند. البته جلب رضایت این شرکت‌ها به موارد مختلفی از جمله ارائه بیزینس پلن و بیزینس مدل موجه بستگی دارد.
  • در مرحله بعد، دوره‌های سرمایه گذاری سری A، B، C و D وجود دارد که عمدتاً توسط شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر هدایت می‌شوند و ده ها تا صدها میلیون دلار در شرکت های واجد شرایط سرمایه گذاری می‌کنند.
  • جوایز و گرنت‌های دولتی و سازمانی برای طرح‌های برنده مسابقات استارتاپی
  • وام‌های استارت آپی (از طریق بانک یا سایر موسسات که نیاز به اصل پول و سود آن وجود دارد)
  • انکوباتور یا Startup Incubator که برنامه‌های جامعه محور مختص کارآفرینان تازه کار هستند و بودجه اولیه، راهنمایی و آموزش را به آنها ارائه می‌دهند؛ معمولاً انکوباتورها به کارآفرینان امکان دسترسی به یک فضای مشترک و تمام ابزارهای مورد نیاز آن برنامه را ارائه داده و موجب پیشرفت و رشد استارتاپ‌های واجد شرایط می‌شوند.
  • در نهایت ممکن است یک شرکت خصوصی با ماهیت استارتاپی تصمیم بگیرد که به یک شرکت سهامی عام تبدیل شود و آغوش خود را برای جذب پول‌های خارجی از طریق یک عرضه اولیه عمومی IPO باز کند، موضوعی که از طریق یک شرکت فاقد عملیات تبلیغاتی SPAC و یا عرضه مستقیم در بورس اوراق بهادار قابل انجام است.

چنانچه دارای پتانسیل و شرایط مورد نیاز اولیه برای راه اندازی استارتاپ موفق در خارج از کشور و پیاده‌سازی یک ایده ناب و متمایز هستید، می‌توانید در کنار گزینه ویزای استارتاپ کانادا به فکر شرکت در برنامه فوق‌العاده جذاب ویزای استارت آپ انگلیس 2022 نیز باشید.

یک طرح کارآفرینی با اعتبار دو ساله که مزایای متعدد زیر را برای متقاضی به همراه دارد:

  • امکان همراهی همسر و فرزندان
  •  امکان تبدیل ویزا به مجوزی با اعتبار بیشتر و حتی اقامت دائم
  •  داشتن اجازه ورود و خروج چندباره از انگلیس
  •  نبود نیاز به مدرک دانشگاهی و سطح بالای زبان
  •  انجام چندین کار همزمان در کنار تجارت استارتاپی

چنانچه تمایل دارید تا از جدیدترین اطلاعات و جزئیات مجوز استارت آپ انگلیس و شرایط مهاجرت کارآفرینی به این کشور قدرتمند در سال جدید میلادی باخبر شوید، می‌توانید از مشاوره و خدمات تخصصی موسسه مهاجرتی نیلگام در این زمینه استفاده کنید.

انواع استارت آپ

اکنون که به خوبی متوجه شدید، استارتاپ چیست و منابع مالی آن از چه طریقی تامین می‌شود، بد نیست تا با انواع استارت آپ در مقیاس بین‌المللی آشنا شوید. آشنایی با انواع مختلف استارت آپ به شما کمک می‌کند تا تا به خوبی در مورد بازار و پتانسیل رشد در دسترس خود فکر کرده و در مورد آن تصمیم‌گیری کنید.

طبق اطلاعات ارائه شده در وب سایت startupsavant، کسب و کارهای استارتاپی شامل 6 نوع زیر می‌شوند و براساس توانایی‌ها، اهداف و خواسته‌های کارآفرینان پایه‌گذاری شده اند:

استارتاپ‌های سبک زندگی

این نوع از استارت آپ‌های Lifestyle شرکت‌هایی هستند که حول محور علایق و احساسات بنیانگذار شکل گرفته‌اند. یعنی این دسته از استارتاپ به موسس و یا بنیانگذاران خود این اجازه را می‌دهد تا در فعالیت‌های مورد علاقه خود شرکت کرده و امیدوار باشند تا از این راه درآمد زایی کنند.

برای مثال، یک نوازنده گیتاریست پرشور و حرفه‌ای، یک فروشگاه آنلاین موسیقی را باز کرده و با ارائه دروس مختلف، تجارت آموزش موسیقی را شروع می‌کند؛ این کسب و کار و تجارت با علایق فردی موسس در یک راستا بوده و جزو استارتاپ‌های لایف استایل محسوب می‌شود.

استارت آپ‌های کوچک

معمولاً این نوع از کسب و کارها از همان اول حساب شده و با مقیاس‌پذیری شروع به کار نکرده و تنها براساس داشتن میل به شروع یک کسب و کار و رسیدن به یک ثبات اقتصادی و مالی راه‌اندازی می‌شوند؛ اما برنامه‌ای برای رشد و پیشرفت و توسعه سریع آن وجود ندارد که برای مثال می‌توان به یک فروشگاه خوراکی، سالن آرایش و یا رستوران اشاره کرد.

استارتاپ‌های مقیاس‌پذیر

این نوع از استارت آپ یک شرکت رشد گرا است که ایده یا مفهومی را پذیرفته و برای رشد سریع کسب و کار و رسیدن به بالاترین سود در سریع ترین زمان ممکن تلاش می‌کند که مثال بارز آن سیلیکون ولی و استارتاپ‌های فعلی نیویورکی است.

در واقع، این دسته از استارت‌آپ‌ها نیازمند تحقیقات کامل بازار برای شناسایی فرصت‌های قابل بهره‌برداری موجود در بازار است.

استارتاپ‌های اجتماعی

این نوع از مشاغل استارتاپی برای ایجاد تفاوت و یا تاثیر مثبت در جهان اطراف خود ایجاد می‌شوند. برخلاف انواع دیگر استارت آپ، استارتاپ های کارآفرینی اجتماعی برای کسب ثروت ایجاد نشده‌اند، اما در هر حال، امکان کسب سود از آنها نیز وجود دارد. این دسته از استارتاپ‌ها با قصد استفاده از یک ایده برای خلق یک تغییر مثبت ایجاد می‌شوند.

استارتاپ‌های شرکت‌های بزرگ

معمولاً رشد یک تجارت بزرگ مستلزم نوآوری و تجسم مجدد است و این دقیقاً همان جایی است که استارت آپ‌های شرکت‌های بزرگ متولد می‌شوند.

نوعی از استارتاپ که توسط شرکتی بزرگ برای معرفی یک محصول جدید و یا رسیدن به مخاطبینی جدید ایجاد می‌شود و مورد حمایت مالی و سرمایه‌گذاری چنین شرکتی قرار می‌گیرد. در واقع، هر تجارت و کسب و کار جدیدی که توسط یک شرکت بزرگ و فعال ایجاد شود، استارتاپ‌های زیر مجموعه آنها یا large company startup محسوب می‌شود.

استارت آپ‌های قابل خریداری

برخی از انواع استارت آپ به گونه‌ای طراحی شده که امکان انتقال مالکیت و فروش آن در آینده وجود داشته باشد. در واقع این استارت‌آپ‌ها به‌جای رشد یا گسترش کسب‌وکارشان در طولانی مدت، بیشتر در فکر رسیدن به مقطع و یا مرحله‌ای هستند که با کسب مقداری سود، آن را به شرکتی دیگر فروخته و واگذار کنند.

استارت آپ های خدماتی

در حال حاضر، هر ساله انواع استارتاپ‌های خدماتی در ایران قدم به عرصه حضور گذاشته و علیرغم تلاش زیاد، تعداد زیادی از آنها با شکست روبرو می‌شوند، البته تعداد محدودی سرپا مانده و به تدریج نامی برای خود دست و پا کرده و به سوددهی و موفقیت می‌رسند. دسته‌بندی این استارت آپ‌ها که دارای شباهت زیادی با مقیاس جهانی هستند شامل موارد زیر می‌شود:

  • امور استخدام و کاریابی
  • حوزه آرایشی و بهداشتی (فروش)
  • حوزه املاک
  • حوزه آموزش مجازی
  • بازی
  • پادکست
  • بیمه
  • پیک موتوری و تاکسی اینترنتی
  • تجارت و سرمایه‌گذاری
  • تبلیغات
  • تماشای رسانه آنلاین(سرویس ویدیویی)
  • ورزش و تناسب اندام
  • خبر و مقاله
  • حیوانات خانگی و محصولات مرتبط
  • خدمات پرداخت اینترنتی
  • حوزه پزشکی
  • خدمات حقوقی
  • خدمات زیرساخت
  • خدمات سازمانی
  • خدمات عمومی
  • بازاریابی دیجیتال
  • خدمات مشتری
  • خرید و فروش کالا
  • شبکه اجتماعی
  • فروشگاه اینترنتی

و بسیاری از موارد دیگر که شکلی نو و تازه به خود گرفته و ساز و کار هر صنعتی را دستخوش تغییر قرار می‌دهند.

صفر تا صد راه اندازی استارتاپ

بعد از بررسی موضوعاتی نظیر استارتاپ چیست ، انواع استارت آپ، انواع سرمایه گذاری در این نوع تجارت و سایر موارد، اگر بخواهیم به طور مختصر روند صفر تا صد راه اندازی استارتاپ را به شما توضیح دهیم باید بگوییم که این روند شامل موارد زیر می‌شود:

  • داشتن یک ایده تجاری نو و خلاقانه برای شروع کسب و کار استارتاپی
  • تحقیقات وسیع و جامع بازار که به شما کمک می‌کند بفهمید چقدر ایده شما عملی و ممکن بوده و شرایط فعلی بازار برای پذیرش ایده تجاری جدید شما چگونه است
  • پس از گذراندن مرحله مهم تحقیق در بازار، نوبت به ایجاد یک ایده بیزینس پلن و یا بیزینس مدل می‌رسد که ساختار شرکت، اهداف، ماموریت، ارزش‌ها و سایر جزئیات مهم کسب و کار استارت آپی شما را مشخص می‌سازد
  • سپس نوبت به یکی از مهم‌ترین مراحل یعنی سرمایه گذاری شخصی و یا کسب سرمایه خارجی می‌رسد
  • بعد از آن باید به سراغ مراحل قانونی و اداری شرکت از جمله ثبت تجارت، اخذ انواع مجوز و لایسنس و غیره بروید
  • بعد از آن نوبت به اجاره یا خرید یک ملک مناسب برای شروع و راه اندازی کسب و کار استارتاپی فرا می‌رسد
  • سپس باید با استفاده از مشاوره و نیروهای متخصص برای طرح‌های تبلیغاتی و برنامه‌ریزی برای جذب مشتری کار کنید، به تمامی جوانب خدمات مشتری، مشکلات احتمالی تجارت (ارزیابی درصد موفقیت و یا شکست در بازار) و موارد دارای ریسک و خطا فکر کرده و برای آنها راه چاره‌ای بیاندیشید. از این طریق، امکان توسعه و ارتقاء کسب و کار استارتاپی و برند خود را داشته و می‌توانید رشد مناسبی در هر سال را تجربه کنید.

اگر مایل هستید تا بعد از کسب تجربه، به سمت گسترش و یا راه اندازی استارتاپ خود در خارج از کشور یعنی اروپا و حوزه معتبر شنگن بروید، می‌توانید از میان گزینه‌های متنوع و جذابی چون ویزای استارت آپ لیتوانی 2022 ، استارتاپ استونی و یا فرانسه انتخاب خود را انجام داده و با اپلای در هر یک از این طرح‌ها، علاوه بر امکان کارآفرینی و ایجاد یک تجارت استارت آپی موفق در اروپا، شرایط مهاجرت و زندگی در کشوری پیشرفته و کسب درآمد ارزی را به همراه اعضای خانواده برای خود فراهم کنید.

فقط برای مثال، ویزای استارت آپ لیتوانی پرونده‌های واجد شرایط در حوزه‌های بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات، فناوری لیزری، مکاترونیک، نانوتکنولوژی، الکترونیک و فناوری مالی را مورد پذیرش قرار می‌دهد.

این در حالی است که قوانین و شرایط پذیرش هر یک از طرح‌ها متفاوت بوده و توسط سازمان‌های مورد تائید دولت آن کشور وضع می‌شود؛ بر همین اساس، توصیه می‌کنیم که پیش از اقدام برای مهاجرت از طریق ویزای استارت آپ، اول درک کامل و جهانی از اینکه استارتاپ چیست پیدا کرده و به مقایسه کامل طرح‌های موجود، معایب و مزایا، مقدار زمان و سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی استارتاپ و سایر جزئیات هر یک از آنها پرداخته و در صورت تمایل، از خدمات ومشاوره تخصصی کارشناسان مجرب نیلگام در این زمینه استفاده کنید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *