تور, ویزا

دلایل ریجکتی ویزای کانادا

ریجکت ویزای کانادا کابوس هر مسافر یا متقاضی مهاجرت به کانادا است و از آن‌جایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، پیشنهاد می‌کنیم با دلایل ریجکت ویزای کانادا آشنا شوید تا این تجربه تلخ را در پرونده خود ثبت نکنید. در این مقاله علت ریجکت ویزای کانادا را بررسی و راه‌حل هر کدام را مرور می‌کنیم. بهره‌مندی از تجربه کارشناسان کارآزموده موسسه مهاجرتی نیلگام می‌تواند در اولین گام شما را از خطر ریجکت کانادا برهاند و به مسیر درست هدایت کند.

ریجکت ویزای کانادا

ریجکت ویزای کانادا یا همان رد شدن ویزای کانادا که در میان برخی از متقاضیان سفر یا مهاجرت به کانادا، ریفیوز ویزا شهرت دارد، می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد. پیش از هر چیز باید در نظر داشته باشید که ویزای کانادا به صورت موردی یا به اصطلاح کِیس‌بای‌کِیس بررسی می‌شود. به همین علت نمی‌توان لیستی از دلایل ریجکت ویزای کانادا منتشر کرد که صددرصد علت‌ها را شامل شود؛ اما با این حساب، با تکیه بر سال‌ها تجربه موسسه مهاجرتی نیلگام شایع‌ترین علت ریجکت ویزای کانادا به ویژه ریجکت ویزای توریستی کانادا و ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

باید در نظر داشت که یک ایرانی در زمان درخواست انواع ویزای کانادا در جایگاه متهمی قرار دارد که باید از زمان زدن دکمه سابمیت تا رد شدن از گیت خروجی فرودگاه بی‌گناهی خود را اثبات کند! این اثباتِ بی‌گناهی تنها از طریق ارائه مدارک کافی و درست امکان‌پذیر است.

معمولا در سایت اداره مهاجرت کانادا IRCC لیستی از مدارک مورد نیاز انواع ویزای کانادا برای متقاضیان مهاجرت یا گردشگران علاقمند به سفر به کانادا مشخص شده است. باید توجه داشته باشید که ارائه تمامی این مدارک لازم و ضروری‌ست؛ در واقع ارائه ناقص پرونده درخواست ویزا مساوی با ریجکت ویزای کاناداست!

از آن‌جایی که پرونده درخواست ویزای کانادا به‌صورت موردی بررسی و پردازش می‌شود، گاهی این مدارک در کنار هم قرار می‌گیرد تا نظر آفیسر را جلب کند. به طور کلی برخی موارد اهمیت بسیار زیاد و تاثیرگذاری دارند. در میان مدارک مورد نیاز ویزا که ارائه ناقص آن موجب ریجکت ویزای کانادا می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  نداشتن بودجه کافی برای پرداخت هزینه‌های سفر و مهاجرت یا به اصطلاح کافی نبودن تمکن مالی
    •    مشخص نبودن منابع تامین‌کننده تمکن مالی (مدارک شغلی و دارایی‌های شخصی)
    •    کافی نبودن تمکن مالی فرد دعوت‌کننده متقاضی ویزا در ویزای توریستی کانادا
    •    قانع‌ نشدن آفیسر ویزا از هدف متقاضی از سفر و ایجاد شبه اقامت بلندمدت
    •    سابقه سفر در ویزای توریستی کانادا
    •    ارائه ندادن برنامه درست و مشخص برای سفر توریستی
    •    ناقص بودن مدارک و فرم‌ها
    •    نبود علل و شواهد کافی برای بازگشت متقاضی به کشور مبدا (Family ties)
    و ایجاد شبه اقامت طولانی‌تر و پناهندگی
    •    نقض استانداردهای امنیتی و سلامت بین‌المللی (سوءپیشینه و سابقه بیماری واگیردار)

وقتی درخواست متقاضی رد می‌شود، معمولا این شبه ایجاد می‌شود که او پرونده ناقصی ارائه داده است. البته که اغلب موارد این‌چنین است؛ اما در برخی مواقع امکان دارد که متقاضی تمام مدارک مورد نیاز را کامل در اختیار سفارت قرار دهد اما باز از طرف سفارت ریجکت شود! دراین صورت مشکل از کجاست؟

جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیون درخواست استادی‌پرمیت برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا ثبت شده است! بنابراین سیاست این کشور هم انتخاب بهترین گزینه‌ها برای ورود به کاناداست؛ چه برای اقامت دائم کانادا، چه برای تحصیل و کار یا حتی گردشگری.

همان‌طور که می‌دانید جذابیت‌های کشور کانادا برای گردشگران و فرصت‌های ارائه‌شده برای مهاجران موجب ازدحام پرونده‌ها در سفارت می‌شود و بالا رفتن حجم درخواست‌ها، امکان اشتباه آفیسر ویزا را هم بالا می‌برد. به گفته رابط موسسه نیلگام، هر آفسیر تنها 6 دقیقه زمان برای هر پرونده دارد؛ برای بررسی حجم عظیمی از مدارک با آن همه جزئیات تنها 6 دقیقه! اگر از کامل بودن پرونده و درستی اطلاعات ارائه شده شکی ندارید، پس جای نگرانی نیست و می‌توان درخواست بررسی مجدد را ثبت کرد.

نکاتی برای جلوگیری از ریجکت شدن ویزا کانادا

همان‌طور که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، پیشنهاد می‌کنیم در زمان ثبت درخواست ویزا یا به اصطلاح سابمیت، دقت کافی را داشته و مدارک تمام و کمال ارائه شود. یکی از مهم‌ترین نکات برای جلوگیری از ریجکت ویزای کانادا چیدمان منظم و دقیق مدارک است. علاوه بر ارائه کامل لیست مدارک مورد نیاز ویزا، نظم و ترتیب در چیدمان آن نیز اهمیت بسیاری دارد!

یکی از متداول‌ترین دلایل ریجکت ویزای کانادا، ارائه نکردن دلایل کافی مربوط به وابستگی به کشور مبدا است. اگر دلایل ارائه شده آفیسر ویزا را درباره هدف متقاضی از سفر یا تحصیل در کانادا متقاعد نکند، امکان رد درخواست وجود دارد. وابسته نبودن گردشگر یا دانشجو به کشور مبدا، شبه پناهندگی یا اقامت بیشتر در خاک کشورکانادا را برای آفیسر ایجاد می‌کند. بنابراین گردشگران یا متقاضیان تحصیل در کانادا بهتر است دلایل کافی برای قصد بازگشت به وطن را برای جلوگیری از رد درخواست ارائه دهند.

ارائه بودجه ناکافی برای سفر یا تحصیل در کانادا، یکی دیگر از دلایل ریجکت ویزای کانادا به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که این بودجه باید نسبت به تعداد گردشگران یا نیاز دانشجو (شهریه + هزینه زندگی) کافی باشد؛ نه کم‌تر و نه بیشتر.

شاغل نبودن متقاضی در زمان درخواست ویزا یا مشخص نبودن آینده شغلی هم می‌تواند در سرنوشت درخواست ویزا تاثیرگذار باشد؛ چراکه احتمال دارد اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا از قصد بازگشت به وطن تردید کند و اجازه ورود متقاضی را به کانادا ندهد.

ارائه مدارک دارایی‌های متقاضی در کشور مبدا مصداق وابستگی به وطن است؛ بنابراین ارائه تمکن مالی کافی در حساب کوتاه‌مدت و از طرفی نداشتن دارایی‌ در کشور مبدا مانند خانه، اتومبیل یا کسب‌وکار، شبه درخواست پناهندگی و بازنگشتن به خانه را برای آفیسر ایجاد می‌کند و موجب رد درخواست خواهد شد.

پیگیری ریجکتی کانادا

حال که با علت ریجکت ویزای کانادا آشنا شدیم، نوبت به مرحله درمان و راه‌حل‌های ریجکت کانادا می‌رسد. اگر تمام موارد بالا را رعایت کرده باشید و باز هم با ریجکت ویزای کانادا مواجه شدید، مشخص می‌شود که علت ریجکت ویزای کانادا ممکن است اشتباه آفیسر باشد؛ اگر از کامل و بی‌نقص بودن پرونده خود اطمینان دارید، می‌توانید درخواست تجدید نظر دهید و شانس اخذ ویزای کانادا را بالا ببرید.

اولین اقدام پس از مشخص شدن ریجکت ویزای کانادا درخواست کِیس نُت است؛ طبق قوانین اداره مهاجرت کانادا برای هر درخواستی که ریجکت شود، یک نامه یا همان یادداشت صادر می‌شود که علت ریجکت ویزای کانادا مشخص شده است. در این نامه مکتوب که در میان متقاضیان مهاجرت به کانادا به نُت آفیسر مشهور است، دلایل کلی و گزینه‌هایی که آفیسر را متقاعد نکرده مشخص می‌شود و در حساب کاربری متقاضی قرار می‌گیرد.

نت آفیسر چیست

طبق قوانین کشور کانادا دسترسی به اطلاعات برای تمامی شهروندان آزاد است؛ در واقع افرادی که در کشور کانادا سکونت دارند (چه با اقامت موقت و دائم و چه با حق شهروندی)، طبق قانون Access to Information and Privacy یا همان ATIP  می‌توانند مدارک ارائه شده به حدود ۲۷۰ ارگان فعال را مشاهده کنند که اداره مهاجرت کانادا یکی از این ارگان‌هاست.

برای مدیریت درخواست انواع ویزای کانادا، سیستمی تحت عنوان Global Case Management System  یا به فرم اختصار GCMS طراحی شده تا متقاضیان بتوانند برای دریافت اطلاعات به‌روز پرونده خود، یادداشتی در GCMS درخواست کنند.

در واقع نُتِ آفیسر، گزارشی از پرونده درخواست متقاضی و مکاتبه‌های او با IRCC است. در گزارش‌های GCMS متقاضیان می‌توانند به حجم وسیعی از اطلاعاتِ پرونده دست پیدا کند؛ شامل: مدارک ارسالی (از جمله زمان دریافت درخواست، زمانی که پرونده باز شده، کد آفیسر مهاجرت که به درخواست رسیدگی کرده، وضعیت درخواست، نتیجه و دلیل آن و …)، هر اطلاعاتی که IRCC در مورد متقاضی جمع‌آوری کرده است و هرگونه اطلاعات ارسال شده توسط نماینده شخص ثالث به IRCC.

برای اطلاع از دلایل ریجکت ویزای کانادا می‌توان درخواست نت کرد؛ البته برای این درخواست باید از فردی که مقیم یا شهروند کاناداست کمک گرفت. در شروع این فرآیند باید فرم درخواست که در سایت اداره مهاجرت کانادا قرار دارد تکمیل و ارسال شود و پس از تایید و فعال کردن گزینه Apply Online، هزینه درخواست نت را پرداخت کرد. طبق آخرین به‌روزرسانی‌ها در سایت اداره مهاجرت کانادا این درخواست 5 دلار هزینه دارد. پس از این مرحله حداقل یک‌ماه نیاز است تا نت در دسترس متقاضی قرار بگیرد.

اگر متقاضی از شرایط پرونده اطمینان کافی داشته باشد، می‌تواند درخواست بررسی مجدد پرونده یا Reconsideration بدهد. برای این کار متقاضی باید اداره مهاجرت را متقاعد کند که در پرونده هیچ نقصی وجود نداشته و بدون تغییر در مدارک ارسالی این درخواست را به اداره مهاجرت ارسال کند.

رفع ریجکتی ویزای کانادا

پس از دریافت نتیجه ریجکت کانادا، متقاضی می‌تواند برای رسیدن به نتیجه مطلوب خود اقداماتی انجام دهد. توجه داشته باشید که رفع ریجکتی ویزای کانادا باید تحت نظر یا توسط یک متخصص انجام شود تا اتفاق تلخ گذشته تکرار نشود. ثبت دو پرونده ریجکتی پشت‌سر هم تاثیرات منفی در درخواست‌های آتی (چه انواع ویزا کانادا و چه ویزای کشورهای دیگر) خواهد گذاشت.

اولین اقدام می‌تواند درخواست مجدد ویزا باشد. متقاضی می‌تواند پس از تقویت مدارک یک‌بار دیگر شانس خود را امتحان کند. با توجه به نکاتی که متقاضی در نُت دریافت کرده است، می‌توان پرونده را کامل‌تر و با مدارک بهتری این درخواست را ثبت کند.

توجه داشته باشید که در بحث ویزا تفاوت فاحشی بین پذیرفته نشدن و رد درخواست (refusal) با استرداد (return) وجود دارد. اگر متقاضی ریجکت شده باشد، درخواست او رد شده و به دلایلی که در نت ارائه می‌شود، با درخواست او موافق نشده است. اما در صورت استرداد متقاضی باید مدارک و اسناد لازم را تکمیل کند.

به عبارت دیگر در صورتی که متقاضی یک امضا در فرم مشخصی را فراموش کرده باشد، معمولا ریجکت نمی‌شود و با درخواست تکمیل پرونده مواجه می‌شود. در این شرایط، متقاضی موظف است علل استرداد را رفع کند و با اصلاح نواقص، مجدد برای دریافت ویزا اقدام کند.

اگر متقاضی از پرونده خود اطمینان کافی داشته باشد، می‌تواند اعتراض در دادگاه (court) را ثبت کند. در این روش باید اثبات کرد که پرونده ارسالی فاقد هرگونه نقص و اشتباه بوده و نحوه رسیدگی به آن موجب رد درخواست شده است.

کورت کانادا چیست

سومین و آخرین راه برای بررسی مجدد پرونده درخواست ویزا (پس از درخواست مجدد برای ویزا و اعتراض از طریق ارسال ریکانسیدرشن ویزا)، بردن پرونده به کورت کاناداست. زمانی که متقاضی اطمینان 100 درصدی از پرونده درخواست خود داشته باشد و مشخص شود که اشتباه از سمت آفیسر ویزاست، با ارائه دلایل کافی می‌توان از دادگاه فدرال کانادا کمک گرفت تا در مورد پرونده درخواست بازنگری شود.

توجه داشته باشید که دادگاه فدرال امکان دخالتِ مستقیم در پرونده درخواست شما را ندارد و نمی‌تواند در نتیجه ویزا ورود کند؛ دادگاه تنها پروسه رسیدگی به پرونده درخواست از سوی اداره مهاجرت و نحوه پردازش پرونده را نظارت و بررسی می‌کند. متقاضی در این مرحله می‌تواند شخصا وارد شود یا از کمک وکیل حقوقی و عضو کانون وکلای یکی از استان‌های کانادا کمک بگیرد.

در کورت کانادا سه مرحله پیش رو دارید: Leave یا بررسی دادگاه، Settle یا ارائه مستندات کافی طبق اظهارات متقاضی یا وکیل او، Hearing مرحله آخر که یکی از دو مدعی پیروز میدان خواهد بود.

لازم به ذکر است که در کورت متقاضی اجازه اضافه کردن مدرک جدید ندارد و طبق مدارکی که از پیش برای ثبت درخواست ارائه کرده، می‌تواند مستندات دیگری بیاورد. تنها در مرحله اول امکان دارد دادگاه از متقاضی مستندات بیشتری برای ادعای خود درخواست کند.

اگر در مرحله دوم اداره مهاجرت درخواست بررسی مجدد را بپذیرد، پردازش پرونده توسط آفیسر دیگری انجام خواهد شد؛ در این مرحله امکان درخواست مدارک به‌روزتر وجود دارد. اما در صورتی که نتیجه این مرحله را نپذیرید و برای ادعای خود مدارک و مستندات کافی به دادگاه ارائه کنید، پرونده باز می‌ماند و سیستم قضایی کانادا نتیجه اعلامی از سوی آفیسر را رد می‌کند. در این صورت پرونده مجدد از سوی اداره مهاجرت بررسی می‌شود و معمولا نتیجه آن مثبت خواهد بود.

رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

علاوه بر نکاتی که تحت عنوان دلایل ریجکت ویزای کانادا که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، جزئیاتی در پروسه دریافت ویزای تحصیلی کانادا وجود دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم. باید توجه داشت که بر خلاف بسیاری از کشورهای مورد توجه متقاضیان مهاجرت تحصیلی، گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا به مراتب ساده‌تر از مرحله دومِ مهاجرت تحصیلی، یعنی درخواست مجوز تحصیل یا استادی پرمیت و ویزاست.

اولین نکته مهم در این موضوع دریافت پذیرش از موسسات آموزشی‌ست که مورد تایید دولت باشند. اگر نام موسسه آموزشی در لیست موسسات آموزشی مشخص شده در سازمان مهاجرت کانادا قرار نداشته باشد، مجوز تحصیل برای متقاضی مهاجرت تحصیلی به کانادا صادر نخواهد شد.

رزومه تحصیلی و سابقه علمی و همچنین استادی پلن از جمله مدارک مورد نیاز پذیرش تحصیلی دانشگاه های کانادا هستند که در مرحله درخواست ویزا هم مورد بررسی قرار می‌گیرند. اگه بار علمی متقاضی برای تحصیل در کانادا کافی نباشد، امکان ریجکت درخواست او وجود دارد.

یکی از متداول‌ترین دلایل ریجکت ویزای کانادا ارائه ندادن توضیحات کافی در «هدف از تحصیل» است. بیش از 70 درصد ریجکتی‌های این نوع ویزا، ارائه دلایل ناکافی یا مبهم است. متقاضی مهاجرت تحصیلی باید توضیحات کافی مبنی بر دلیل اقدام برای تحصیل در کانادا ارائه کنند.

متقاضی تحصیل در کانادا یا حامیِ مالی او باید توانایی پرداخت هزینه مهاجرت تحصیلی را داشته باشند. هرساله عدد مشخصی به عنوان هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا اعلام می‌شود. تمکن مالی یا همان توانایی پرداخت هزینه شهریه سالانه دانشگاه‌ها و هزینه زندگی علت ریجکت ویزای کانادا می‌تواند باشد.

علاوه بر نکات گفته‌شده، مهم‌ترین دلایل ریجکت ویزای تحصیلی کانادا به ترتیب زیر است:

  •  فقدان وابستگی کافی به کشور مبدا
    •    ارائه دلایل ناکافی، برنامه تحصیلی (استادی پلن) نامناسب یا هدف مبهمی برای مهاجرت تحصیلی و انتخاب دانشگاه‌های کانادا
    •    تمکن مالی ناکافی
    •    سابقه علمی ضعیف
    •    نمره زبان انگلیسی یا فرانسوی در مدرک معتبر بین‌المللی
    •    نبود هم‌خوانی رشته تحصیلی پیشین با برنامه تحصیلی مورد نظر برای تحصیل در کانادا
    •    ارائه دلایل کافی برای ترک کانادا پس از فارغ‌التحصیلی
    •    ارسال ناقص پرونده

پیشنهاد می‌کنیم پیش از اقدام برای ویزایی تحصیلی کانادا تمام مدارک مورد نیاز سفارت را مهیا و پس از آن اقدام کنید. برای مثال با اینکه برخی از موسسات آموزشی پذیرشِ مشروط به گذراندن دوره زبان ارائه می‌کنند، اما پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از ریجکتی با نمره زبان مناسبی درخواست ویزا کنید.

در صورت ریجکتی ویزای تحصیلی بهترین راه برای رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا، درخواست مجدد ویزا اما با ارائه مدارک کافی است. در صورتی که از پرونده ارائه شده به سفارت اطمینان دارید، از روش‌های بالا برای درخواست بررسی مجدد یا کورت استفاده کنید.

رفع ریجکتی ویزای توریستی کانادا

جالب است بدانید که درصد ریجکتی ویزای توریستی کانادا 30 درصد است که 75 درصد مربوط به متقاضیان کشورهای یمن، سوریه، افغانستان و ایران است. پس برای درخواست ویزای توریستی کانادا باید پرونده مناسب و کافی ارائه داد. منظور ما از پرونده مناسب، شرایط مورد نیاز این نوعِ ویزاست؛ چرا که در صورت ارائه مدارک بیشتر باز هم خطر ریجکتی وجود دارد. در این صورت متقاضی به اصطلاح اُورکوآلیفاید است و شبه اقامت طولانی‌تر از زمان ویزای توریستی وجود دارد.

ارائه تمکن مالی کافی (نه بیشتر و نه کمتر) و همچنین منابع مالی کامل و صحیح از نکات بسیار مهم برای درخواست این نوع ویزاست. اگر متقاضی شغل مناسبی در کشور مبدا نداشته باشد، شبه مهاجرت و پناهندگی برای آفیسر ایجاد می‌شود که علت ریجکتی ویزای کانادا محسوب می‌شود.

یکی از علل ریجکتی ویزای توریستی کانادا سابقه سفر ناکافی پیش از درخواست است. تجربه سفر به کشورهای پیشرفته از جمله کشورهای عضو پیمان شنگن از مهم‌ترین مدارک و شرایط ویزای توریستی کاناداست که فقدان آن منجر به ریجکتی می‌شود.

سو سابقه و برخوردار نبودن از استانداردهای سلامت هم از جمله مواردی‌ست که نتیجه ویزای توریستی را به خطر می‌اندازد. چرا که سفر شما به کشور مقصد، سلامت و امنیت شهروندان و جامعه میزبان را به خطر می‌اندازد. به همین دلیل آفیسر سفارت و حتی آفیسر مرزی مدارک مرتبط با سوپیشینه و تست مدیکال کانادا را به دقت بررسی می‌کنند.

شاید در نگاه اول ارائه نکردن برنامه سفر چندان اهمیتی نداشته باشد، اما باید بدانید که همین موضوع پیش پا افتاده، یکی از دلایل ریجکتی ویزای کاناداست! به‌طور کلی دلایل ریجکت ویزای کانادا به‌صورت زیر خلاصه می‌شود:

  •  تمکن مالی ناکافی
    •    شرایط مالی ضعیف فرد دعوت‌کننده
    •    هدف از سفر آفیسر قانع‌کننده
    •    سابقه سفر
    •    نداشتن برنامه درست و مشخص برای سفر
    •    نقص در مدارک و فرم‌های ارسال‌شده
    •    پیوند و وابستگی کافی با کشور مبدا

اقدام برای انواع ویزای کانادا تخصص و تبحری‌ست که ما طی ده‌ها سال تجربه به‌دست آورده‌ایم تا از اتلاف هزینه و زمان شما جلوگیری کنیم. با بهره‌مندی از تجربه کارشناسان موسسه مهاجرتی نیلگام روند درخواست مجدد را شروع کنید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *